Du är här

2018-08-15

Bambuser: Bambuser AB (publ) publicerar H1 2018

Första halvåret en omstartsfas

Januari - juni 2018

· Nettoomsättningen uppgick till 2 317 KSEK (3 468)

· Totala intäkter uppgick till 2 746 KSEK (5 279)

· Rörelseresultatet uppgick till -10 803 KSEK (-9 740)

· Nettoresultatet uppgick till -10 935 KSEK (-7 848)

· Vinst per aktie uppgick till -0,72 SEK (-0,52)

· Operativt kassaflöde uppgick till -10 850 KSEK (-5 642)

· Likvida medel vid periodens slut uppgick till 16 273 KSEK (36 461)

VD Maryam Ghahremani kommenterar:

Efter att jag tillträtt som interims-VD för Bambuser i mars 2018 med
uppdraget att se över produkten och öka intäkterna på kort sikt,
påbörjade jag tillsammans med organisationen arbetet med att sätta en
tydlig och mätbar strategi för 2018.

Vi presenterade en ny "Go-to-market"-strategi i början av april som vi
har börjat lansera under augusti månad. I den nya strategin har vi
sett över och gjort om stora delar av vår varumärkesprofil. Vi har
lagt ner Iris som varumärke för produkterna och går tillbaka till
Bambuser. På så sätt blir vi tydligare och koncentrerar
marknadsföring och kommunikation runt ett varumärke som är
väletablerat hos våra målgrupper. Hela hemsidan har gjorts om med
fokus på att konvertera besökarna till kunder digitalt. Här har vi
också lagt till en transparent prissättning och möjligheten att
teckna abonnemang direkt på hemsidan. Dessutom finns en räknesnurra
som hjälper våra kunder att välja rätt abonnemangsplan.

All design är optimerad för att driva digitala köp och för att det ska
vara enkelt att konvertera de som provar produkten till nya kunder.

En annan viktig förändring i den nya varumärkesplattformen är att vi
har sett över vårt tidigare erbjudande och kommer framöver att sälja
Bambuser som en plattform istället för som separata produkter. Fokus
och ledord genom detta arbete har varit att göra det enkelt att
förstå produkten och att på enklast möjliga sätt kunna köpa våra
tjänster online.

Jag betraktar det första halvåret som en omstartsfas för Bambuser.
Vårt förändringsarbete har gått enligt plan och vi är nu redo att
driva intäkter genom vår nya strategi. Under andra halvåret ligger
fokus på att optimera vår digitala försäljningskanal. Något som vi
bedömer kommer att kunna visa sig i form av tillväxt i både kunder
och omsättning under senare delen av 2018.

Vi har rekryterat en ny COO/CPO som kommer från Spotify och som kommer
att leda vår nya datadrivna strategi. Med Jesper Funck ombord så är
siktet inställt på att nu ta marknadsandelar i snabb takt.

Under inledningen av hösten har jag en planerad föräldraledighet, då
Jesper Funck kommer att få ta över det operativa ansvaret under en
tid. Grunden är lagd för att kapitalisera på vår nya strategi, vilket
jag ser fram emot att göra tillsammans med alla våra duktiga
medarbetare.

Denna information är sådan information som Bambuser AB (publ) är
skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och
lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom
nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15
augusti 2018 klockan 08:30.

Certified Advisor

Västra Hamnen Corporate Finance är Certified Advisor (CA) till
Bambuser AB (publ).

Kontaktinformation

Maryam Ghahremani, VD
E-mail: maryam@bambuser.com
Mobil: +46 (0) 708 72 02 66

Den fullständiga rapporten är publicerad på www.bambuser.com/ir.

Om Bambuser

Bambuser är ett svenskt mjukvaruföretag som erbjuder B2B-lösningar för
mobil livevideo. Sedan 2007 har bolaget utvecklat plattformar för
interaktiv livevideo genom att möjliggöra streaming av livevideo från
mobiltelefoner och webbkameror till internet. Genombrottet skedde
2010, då bolagets tjänst användes för att rapportera om oroligheterna
i Egypten under parlamentsvalet. Året därefter producerades
videoklipp via Bambuser och användes i flera tv-sändningar över hela
världen under den arabiska våren. Idag finns Bambusers teknik för
livestreaming installerad i mer än 50 miljoner mobila enheter och har
genom åren nått över 100 miljoner nyhetskonsumenter genom företag som
CNN, BBC, Al Jazeera, SkyNews, med flera. Sedan 2014 har Bambuser
valt att fokusera på B2B , Business-to-Business, för att öka
spridningen av företagets produkter och stärka sin långsiktiga
intäktspotential. Bland kunderna finns bland annat Associated Press,
Schibsted och NRK.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/bambuser/r/bambuser-ab--publ--publicerar-h1-20...

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.