Du är här

2018-03-07

BAMBUSER: SER ÖKAT UTBUD AV GRATISPRODUKTER - ORDFÖRANDE

STOCKHOLM (Direkt) Livevideobolaget Bambuser räknar i nuläget inte med att
behöva göra en nyemission i år, men ser samtidigt att utbudet av
konkurrerande gratisprodukter ökar.

Det säger Bambusers ordförande Ingrid Bojner till Nyhetsbyrån Direkt efter
bokslutsrapporten som har fått aktien att sjunka ytterligare 10 procent till
strax under 1 krona.

Vid årsskiftet uppgick Bambusers kassa till drygt 25 miljoner kronor.

Vid vinstvarningen i början av februari förutsåg ni inget nytt
kapitaltillskott under kommande tolv månader.
Står ni fast vid det budskapet?

"Det är vår bedömning i dag, men det är som sagt en bedömning", säger Ingrid
Bojner.

Vid vinstvarningen spådde ni e tt nettoresultat på -20,7 miljoner kronor för
de senaste 18 månaderna. Utfallet blev -31,7 miljoner kronor , alltså 11
miljoner kronor lägre . Varför?

"Den stora förklaringen är en skatteeffekt. Med tanke på de uteblivna
intäkterna var det inte försvarbart att ha kvar skattefordringar i
balansräkningen. Det har vi diskuterat med vår revisor."

Ni skalar ned satsningen i USA och fokuserar mer på Europa. Remium skrev i en
betalanalys i höstas att "…de potentiella kunderna är större i USA,
framförallt field
service-bolagen. I Europa finns det betydligt färre aktörer som kan uppvisa
samma skala och generera tillräckligt med data för att Bambusers affärsmodell
ska fungera". Hur ser du på den bedömningen?

"Jag tror att de kan göra en rimlig bedömning när det gäller fältservice. Vi
har sett att vi har långa försäljningscykler med att få en ny produkt att
adopteras av en marknad som i dag inte arbetar så mycket med livevideo.
Därför vill vi i stället fokusera mer på våra kärnkunder inom media,
teknikbolag och app-utvecklare. Vi kommer att fortsätta jobba mot
fältservice, men vi vill vara nogsamma och se de signaler vi får i våra
försäljningssamtal, och även förstå att det kommer att ta längre tid."

Hur har konkurrensen från gratisprodukter respektive specialiserade produkter
utvecklats under det senaste året?

"Vår produkt och teknik är fortfarande väldigt konkurrenskraftig. Samtidigt
ser vi ett ökat utbud av freeware-produkter. Det finns kunder som värderar
freeware, även om de produkterna kanske har sämre teknik bakom sig."

Hur utvecklas betalviljan ? Finns det förutsättningar för er typ av produkt
när det finns gratisvarianter?

"Ja, det tror jag."

Ni har nu fått en tillfällig vd på plats medan jakten på permanent vd
fortsätter. Kan ni säga något mer om
vilka nya grepp ni kommer att ta framöver?

"Tillsättningen av Maryam Ghahremani visar vad vi letade efter. Hon har god
kunskap om försäljning, marknad och paketering av produkter och tjänster. Jag
är väldigt tacksam för att hon går in som tillfällig vd."

Bambuser-a ktien har backat cirka 90 procent sedan nyemissionen för knappt
ett år sedan.
Vad säger ni till de investerare som har satsat pengar i bolaget?

"Det är väldigt beklagligt att vi inte har kunnat uppvisa bättre
försäljningsresultat och att aktien har backat. Jag har själv investerat i
bolaget", säger Ingrid Bojner.

Bambusers aktie handlas på Nasdaq First North sedan våren 2017.
Introduktionskursen låg på 9:20 kronor och aktien handlas på onsdagen strax
under 1 krona.

Ingrid Bojner ägde vid årsskiftet nästan 30.000 aktier.

Graf: kursutvecklingen sedan listningen.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.