Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-01-13

Beijer Alma: Letar väldigt aktivt efter fjärde ben - VD

(SIX) Beijer Alma letar väldigt aktivt efter ett fjärde ben
att lägga till den existerande skaran bestående av Lesjöfors,
Habia Cable och Beijer Tech. Förvärvsmarknaden för den typen av
bolag är dock trög, men det ser bättre ut för tilläggsförvärven.
Det säger Beijer Almas vd Bertil Persson till Nyhetsbyrån
SIX.
Beijer Alma slutförde under det andra kvartalet 2010
förvärvet av sitt tredje ben, Beijer Tech, och bolaget är på
jakt efter ett fjärde.
"Det är något som vi väldigt aktivt letar efter och det i
fallet talar vi om lite större bolag, med en omsättning på
kanske en halv miljard. När det gäller den typen av bolag så ser
vi definitivt en svårighet att hitta bra objekt", säger Persson.
Det handlar framför allt svårigheter att hitta ägare som är
villiga att sälja sina livsverk.
"Många av de här bolagen är familjebolag där man, om man kan
lösa successionen och det är lönsamma bolag som går bra, inte är
intresserade av att sälja", säger Persson.
Nyckeln blir att arbeta upp relationer med potentiella
säljare så att de, den dagen de vill sälja, känner sig trygga
med Beijer Alma som köpare, resonerar Persson som beskriver den
här marknaden som trög.
När det gäller den andra typen av förvärv, tilläggsförvärv
till de existerande dotterbolagen, är marknaden av potentiella
förvärvskandidater större och här har Beijer Alma också en
bättre pipeline, säger Persson. Bolagen som kan bli aktuella är
ofta lite mindre, privatägda och finns oftast, i och med
dotterbolagens starka marknadsposition, utanför Sverige och
Norden.
"Prissättningen på den typen av bolag påverkas inte så
mycket, åtminstone inte på kort sikt, av prissättningen på
börsen. De här ägarna har ofta en bild av vad de vill ha för
sitt företag och så länge de tjänar hyfsat med pengar i bolaget
ser de ingen anledning till varför de ska ha mindre betalt.
Många av de bolag som vi tittar på har gått bra under 2011 och
man ser inte att förväntansbilden hos de ägarna har gått ned i
motsvarande mån som börsen har gått ned", säger Persson.
Tilläggsförvärv handlar inte bara om att tillväxten som
adderas genom själva förvärvet, utan det handlar även om att
möjliggöra organisk tillväxt. Produkterna som dotterbolagen
producerar och säljer är oftast mogna produkter där det är svårt
att från en position utifrån växa organiskt in på en ny marknad.
"En etablering i en ny marknad kräver ofta att du köper en
lokal spelare, med lokal tillverkning och ett lokalt varumärke.
Som till exempel nu när Lesjöfors köpte tyska Velluer eller när
vi köpte de engelska fjäderverksamheterna (Harris Springs 2006
och European Springs 2007, SIX anm) och blev en av de största på
den brittiska marknaden. Det skulle vi aldrig klara genom att
organiskt växa in i marknaden med någon typ av green
field-etablering", säger Persson.
Med köpet av Velluer finns det gott om utrymme för Lesjöfors
att växa på den tyska fjädermarknaden.
"Tyskland är Europas största fjädermarknad och vi har köpt
ett bolag som omsätter strax över 100 miljoner kronor. Vi hade
en viss försäljning där innan också, men där finns det
fantastiskt mycket mer att göra", säger Persson.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.