Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-01-13

Beijer Alma: Prispressare chassifjädrar har lägre marginal - VD

(SIX) Det råder en prispress inom segmentet chassifjädrar för
Beijer Almas dotterbolag Lesjöfors. Det är nya och gamla aktörer
som försöker ta marknadsandelar genom att sälja med lägre
marginaler.
Det säger Beijer Almas vd Bertil Persson till Nyhetsbyrån
SIX.
För att hitta bakgrunden till prispressen får man börja från
början. Marknaden för icke-orginal chassifjädrar har vuxit
kraftigt de senaste tio åren samtidigt som Lesjöfors har tagit
större och större marknadsandelar.
"När marknaden växer och är förhållandevis lönsam så finns
det mycket pengar att dela på. Och det vi har sett är att
befintliga aktörer som vi har plockat marknadsandelar ifrån, har
försökt plocka tillbaka dem genom att sänka priserna", säger
Persson.
Chassifjädrarna sitter tillsammans med stötdämparna på
fordonet, vilket har gjort att även stötdämparetillverkare, som
ser fjädrarna som kompletterande produkter, har gett sig in på
marknaden.
"Du har till exempel Monroe och Kayaba, som är kända stora
märken, som har gett sig in och mer aktivt börjat konkurrera
även om fjädrarna. Och det har vi känt av framför allt under det
här året", säger Persson.
De nya aktörerna konkurrerar inte från en lägre kostnadsbas,
utan det är förmodligen så att de har en lägre marginal, tror
Persson.
"Vi är stora inom den här branschen och har skalfördelar inom
både produktion och distribution, så det är därför jag tror att
de opererar med en lägre marginal", säger Persson.
Kommer situationen bestå?
"I så mått att jag tror att det inte kommer vara helt lätt
att höja marginalerna. Men sen hoppas vi prispressen inte
fortsätter", säger Persson.
Chassifjädrarna har historiskt sett varit kontracykliska och
har sett ökande volymerna när konjunkturen har varit svagare.
Under 2009 hade Lesjöfors en "kraftigt positiv volymeffekt"
trots att konjunkturläget var det svagaste på väldigt länge.
"Det finns ju ingen garanti för att det blir så framöver och
att det gäller i varje konjunkturnedgång, men historiskt har det
varit på det sättet", säger Persson.
Huruvida prispressen på något sätt har förändrat dynamiken
för bolaget får framtiden utvisa, säger han vidare.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.