Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-07

Beijing8 skall expandera med mer restauranger och få ut dumplings i mängder av affärer - vd

Dumplingskedjan Beijing8 tar in kapital för att expandera och målsättningen
är att företaget skall dels öppna fler restauranger men även få ut mer
dumplings i handeln.

Beijing8 har en något annorlunda affärsmodell jämfört med flera andra
restaurangkedjor. Bolaget är självförsörjande på det som man säljer. Genom
den egna produktionsanläggningen i Jordbro kan man producera alla dumplings
själv. Avsättningsmarknaden är dels detaljhandeln men även de egna
restaurangerna. Det minskar också risken, menar vd Magnus Leydner.

"Beijing8 har en stor egen produktion i Jordbro. I takt med att vi växer
ökar lönsamheten i den produktionen - genom tillväxt både i restaurang och
i detaljhandel. Det är långsiktigt rätt och skapar en god flexibilitet för
kortsiktiga svängningar", säger han till Finwire.

Företaget siktar på att dra in mellan 18-25 miljoner kronor genom en
crowdfundingkampanj hos Pepins. Värderingen är 60 miljoner kronor före
nyemissionen. Än så länge har över 700 personer valt att investera.

"Vi har mött ett bra intresse och fått in flera redan engagerade
aktieägare. Emissionen stänger nu på torsdag den 9:e maj och vi är
positiva", uppger Leydner.

Kapitalet som tas in kommer att användas till flera initiativ.
Målsättningen är att skala upp verksamheten och etablera fler restauranger
samt att nå ut till fler butiker i Norden.

Under fjolåret öppnade bolaget fyra restauranger. Den takten skall öka
framöver.
Beijing8 har satt upp flera mål. Bland annat skall kedjan ha 34
restauranger i sex länder 2021 och dumplings med tillbehör skall säljas i
500 butiker i fyra länder. Än så länge finns kedjan i Sverige, Norge och
Finland. Danmark står näst på tur. Samtliga länder växer idag.

"Finland går väldigt starkt och vi har fått ett bra fäste. I första
kvartalet ökade vi med 20 butiker och försäljningen är mycket god. Vi
arbetar på Danmark och målsättningen är att dra igång under det andra
halvåret", säger Magnus Leydner.

Beijing8-chefen ser även flera andra intressanta regioner för bolaget och
han nämner Storbritannien, Benelux och Tyskland som för företaget
intressanta geografiska områden.

"Vi satsar på Norden först och bygger oss en stark plattform här. Vi har en
bra plan för att gå in i dessa länder men vi vill ha en stabil bas i Norden
först", säger han.

Finansiellt skall bolaget öka sin omsättning till 100 miljoner kronor 2021
och då nå ett ebitda-resultat om 20 miljoner. Kedjan skall samma år sälja
24 miljoner dumplings. Under förra året var omsättningen 47,9 miljoner
kronor och ebitda-resultatet -5,9 miljoner.

"Vi har en marknadstillväxt för dumplings på 8 procent. Den ligger rätt i
tiden och vi har stort intresse från våra partners i detaljhandeln. Allt är
på plats för att skala upp verksamheten, med det kommer också lönsamhet",
säger Magnus Leydner.

Beijing8-chefen ser inte någon farlig konkurrent på marknaden just nu,
varken i restauranglivet eller i detaljhandeln. Än så länge har exempelvis
de stora kedjorna inte släppt egna dumplings under eget varumärke. Beijing8
menar att det skulle betraktas som ett tydligt tecken på att kedjorna
förstår potentialen inom området.

"Det är egentligen inte ett hot för oss. Det ökar totalmarknaden och är
rimligen bra för oss som ligger i premiumsegmentet. Det är inte uteslutet
att vi med vår unikt stora lokala produktionskapacitet kan vara med som
producent till våra partners”, säger Leydner.

Konkurrensen är samtidigt benhård i restaurangbranschen. Tyska Vapiano
växte exempelvis snabbt och noterades i Frankfurt och företaget hade spikat
flera tuffa tillväxtmål. Efter noteringen har bolaget vinstvarnat flera
gånger med bland annat hänvisning till Sverige.

“Restaurangmarknaden är stenhård. Det är jättetufft att konkurrera. Vi
upplever dock att vi har ett tydligt koncept med en väl avgränsad meny i
ett växande segment av informellt uteätande och lockar framförallt många
kvinnor. Vi har i och med att vi kontrollerar produktionen, hög marginal på
våra produkter. Med bra förståelse om vår målgrupp har vi även byggt på oss
kunskap om vart våra restauranger skall ligga för att fungera bra vilket
framgent även minskar risken”, avslutar Leydner.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.