Du är här

2012-09-26

Beklädnad: Japanska Uniqlo expanderar i USA

(SIX) Den japanska klädkedjan Uniqlo expanderar i USA. Medan
konkurrenter på den amerikanska marknaden såsom Gap och
Abercrombie & Fitch minskar antalet butiker, har Uniqlo öppnat
sin fjärde butik i landet och planerar att ha hela 200 butiker
på plats till år 2020.

Det skriver Marketwatch.

Målsättningen är vidare att uppnå 10 miljarder dollar i
försäljning i USA 2020, för att bidra till dess globala mål att
fyrdubbla den totala försäljningen till 50 miljarder dollar på
åtta år, har USA-chefen Shin Odabe uppgivit enligt nyhetsbyrån.

Uniqlo, som är Japans största klädkedja, är inriktat på
basplagg såsom jeans, tröjor och strumpor. Bolaget står för mer
än 85 procent av moderbolaget Fast Retailings omsättning, som
inklusive övriga varumärken är världens fjärde största
klädkedjekoncern efter Inditex, H&M och Gap mätt efter
försäljning.

Uniqlo expanderar häftigt även utanför USA och Japan, i både
Asien och Europa. "Vi vill bli nummer ett", sade Odabe vidare.

H&M:s verksamhet i USA ökar kraftigt. Första halvåret omsatte
H&M 6,0 miljarder kronor i USA, en ökning med 36 procent jämfört
med samma period i fjol. H&M hade 239 butiker i USA den 31 maj.

Arvid Raa, 031-350 64 78
arvid.raa@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.