Du är här

2018-09-04

Bevis för att 24Sevenoffices erbjudande fungerar i Sverige kommer i andra halvåret 2018 - vd

24Sevenoffice, som i slutet av förra året noterades på Spotlight, har i
Norge etablerat sig på marknaden för webbaserade affärssystem för
medelstora företag och planen är att ta en liknande position på den svenska
marknaden.

Bevis för att affärssystembolagets erbjudande även fungerar i Sverige
kommer enligt vd Ståle Risa att komma under andra halvåret 2018, då bolaget
ska ut på en roadshow.

"Då kommer vi få se att vi får kunder, att AI:n fungerar och att vi kan
börja rapportera om kunder specifikt för Sverige", sade han vid SvD
Börsplus temadag Digitala Vinnare på tisdagen.

Vd:n konstaterar även att det tar tid att gå in på en ny marknad och
bearbeta den, i synnerhet när man säljer mot större bolag.

Ståle Risa visade under sin presentation upp en automatiserad
bokföringstjänst av fakturor baserad på artificiell intelligens som är
under utveckling. Vd:n konstaterade att AI kommer ändra hur man jobbar med
redovisning, och att 24Sevenoffice har den data man behöver för att skapa
en bra AI då bolaget har 20 års historik.

Just redovisning är en av de största branscherna som 24Sevenoffice riktar
sig mot, där 60 procent av omsättningen kommer ifrån.

Nettoomsättningen steg med 30 procent i andra kvartalet till drygt 25
miljoner kronor samtidigt som rörelseresultatet förbättrades till 1,6
miljoner kronor (0,3). Kundtillväxten var 42 procent.

Huvudfokus i nuläget är tillväxt och innovation. I slutet av 2019 ska
24Sevenoffice ha byggt upp en tillräckligt stor kundbas för att kunna
optimera lönsamheten, och då ska man enligt Ståle Risa fatta beslut om
huruvida marginalerna ska återinvesteras för att få en större totalmarknad
eller inte.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.