Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-09

BIL: FÖRSÄLJNINGEN I KINA FÖLL 6% I FJOL, FLERA FAKTORER BAKOM

STOCKHOLM (Direkt) Försäljningen på världens största bilmarknad Kina sjönk i
fjol för första gången på över två decennier. Antalet sålda bilar minskade 6
procent till 22,7 miljoner, enligt data från China Passenger Car Association
(PCA).

Försäljningen har trendat stadigt nedåt sedan i april, och maj var den sista
månaden med tillväxt 2018. November och december innebar nedgångar på 18
respektive 19 procent.

Sannolika faktorer bakom tappet är dels Kinas pågående handelskonflikt med
USA, dels en svag börsutveckling vilket får vissa kunder att tveka.
Bilindustrin påverkas också av den växande populariteten för kinesiska
nättjänster - landets största nättaxibolag Didi hade 2018 cirka 550 miljoner
användare.

"Pressen på biltillverkare ökar. Minskande bilförsäljning kan skynda på
processen med att tränga ut inkompetenta spelare och vi kan få se några av
dem lämna marknaden", säger Cui Dongshu, generalsekreterare för PCA, till
Bloomberg News.

China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) räknar med att
bilmarknaden i Kina i år förblir oförändrad jämfört med 2018.
Branschorganisationen tror att ökad försäljning av elbilar kan kompenserar
för minskad efterfrågan på bensinbilar. Enligt CAAM väntas försäljningen av
elbilar, plugin-hybrider och bränslecellsdrivna bilar 2019 öka med en
tredjedel.

Goldman Sachs är mer skeptiska. Investmentbanken räknar med att den kinesiska
bilförsäljningen 2019 minskar ytterligare 7 procent, innan en mindre vändning
sker 2020.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.