Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-10

BILIA: VERKAR HA LYCKATS SKINGRA ANALYTIKERORO PÅ KMD - VD

STOCKHOLM (Direkt) Osäkerheten kring hur Bilia rapporterar kring sin
privatleasingaffär tycks åtminstone i viss mån ha skingrats under
kapitalmarknadsdagen, och fler elbilar behöver inte hota Bilias serviceaffär
särskilt mycket.

Det bedömer Bilias vd Per Avander i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt efter
fredagens kapitalmarknadsdag, angående ett par av de punkter som han märkt
skapat osäkerhet kring bilkedjeaktien i marknaden på sistone. Aktien är ned
cirka 30 procent hittills i år, och 20 procent den senaste månaden (se
diagram nedan).

Det förstnämnda orosmomentet, rapporteringen av Bilias privatleasingaffär och
hur bolaget hanterar restvärdesrisken med exempelvis tio
värderingsavstämningar per år och bil med externa parter, gicks igenom
utförligt av finanschefen Kristina Franzén under presentationspasset.

"Vi får alltid frågor om det från analytiker och investerare. Det är ganska
komplicerat, och vi lät Kristina redogöra detaljerat för det. Nu känns det
som att vi lyckats skingra osäkerheten: flera kom fram efteråt och uttryckte
sin uppskattning över tydligheten", säger Per Avander.

Elbilarnas totala underhållsintäkter (inklusive plåt- och lackarbeten
etcetera) är, säger han om nästa punkt, cirka 12 procent lägre per år i
kronor och bil jämfört med en vanlig bil, enligt Bilias erfarenheter från
Norge.

Oroar det er att det kommer fler och fler elbilar?

"Nja, sedan 1991 har vi levt med att bilarna behöver allt mindre service: då
behövde en Volvo cirka 4,5 timmar per år i service, mot dagens 1,5 timmar.
Men vi har alltid lyckats kompensera för bortfall, till exempel genom att ta
hand om fler delar av bilaffären, som däck och glas. Vad gäller elbilar
sliter de mer däck, och på sikt kan det kanske bli fråga om att sälja
batteriunderhåll till elbilar. Vi kommer att hitta nya affärsområden även
framöver, sammanfattningsvis."

Ett tredje orosmoment är vad som händer med efterfrågan på privatleasade bilar
om räntan stiger kraftigt.

"Den skulle säkert kunna gå ned något om räntan går upp kraftigt, men en halv
procent eller så påverkar inte privatleasingen. En uppgång till fem procent
skulle däremot påverka privatleasingen, för då blir ju kontrakten betydligt
dyrare", säger Per Avander.

Vad gäller Bilias förvärvsavsikter säger han att bolaget för närvarande
avvaktar med Tyskland, eftersom den konsolidering av återförsäljarmarknaden
som låg till grund för insteget på den marknaden ännu inte skett.

"Vi kan tänka oss att förvärva mer i Luxemburg och Belgien, samt mer i Sverige
och Norge av främst de varumärken vi redan säljer här, alltså BMW, Volvo och
Toyota."

Risken för att Konkurrensverket skulle sätta stopp för det på grund av Bilias
höga marknadsandelar betraktar han som begränsad, med hänvisning till
konkurrenters marknadsandelar för andra bilmärken än de Bilia säljer.

Biliaaktien var upp 0,3 procent klockan 16.30 på fredagseftermiddagen, då
OMXSPI-indexet var ned ungefär lika mycket.
Diagram: Bilia A 2017

Källa: Infront
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.