Du är här

2017-09-11

Björn Borg siktar på USA

wysiwyg_image

Sportklädesbolaget Björn Borg kommer sannolikt att expandera till USA inom några år, medan Storbritannien och Tyskland kommer att stå för den huvudsakliga tillväxten i bolaget från 2019 och därefter.

Det säger vd Henrik Bunge i en intervju med Bloomberg News på måndagen.

USA-satsningen beror på hur framgångsrika de butiker i London och Berlin som bolaget nu är i färd med att öppna blir. Enligt Henrik Bunge finns det "enorma möjliga försäljningsvolymer att erövra" i USA, där märket i dag finns tillgängligt online.

Björn Borg överväger vidare att börja sälja via distributörer i Asien, exempelvis Sydkorea och Japan.

Henrik Bunge säger vidare att han är fortsatt förvissad om att Björn Borg ska kunna nå ett mål om en omsättning på 1 miljard kronor år 2019, med en rörelsemarginal i slutet av det året på 15 procent, men påpekar att detta kräver "brant tillväxt" i högre takt än den nuvarande. 2018 väntas vidare bli starkare än 2017.

Henrik Bunge tror vidare att e-handel kan komma att stå för 15-20 procent av Björn Borgs omsättning i slutet av 2019, och 30-40 procent på längre sikt, mot dagens knappt 10 procent. I fjol bytte Björn Borgs e-handel fokus från tillväxt till lönsamhet.

Beträffande den aktuella biofilmen om Björn Borg, som bolaget har levererat kläder till, säger Henrik Bunge att den har genererat enormt intresse i länder som Sydkorea, Japan och Brasilien. Vissa plagg har sålt bra tack vare filmen.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.