Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-20

BOEING: EU OCH KANADA GÖR EGNA MAX 8-SÄKERHETSUTREDNINGAR-RTRS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA och Kanadas
dito kommer genomföra självständiga säkerhetsutredningar av den flygstoppade
Boeing-modellen 737 Max 8 och därmed inte enbart förlita sig på granskningar
från USA:s flygsäkerhetsmyndighet FAA.

Det rapporterar Reuters.

"Vi kommer inte tillåta flygplansmodellen att lyfta innan vi fått
tillfredsställande svar på alla våra frågor", sade EASA:s verksamhetschef
Patrick Ky i ett vittnesmål inför en kommitté i EU-parlamentet.

Flygplansmodellen utvecklades som en uppdaterad version av den klassiska
modellen 737. I stället för att cockpit-personal skulle tvingas genomgå en
omfattande utbildning för en ny modell var flygplanen startklara med personal
som var certifierade för tidigare modeller.

I den nya modellen ingick mjukvaran MCAS som i autopilot under vissa
omständigheter felaktigt justerade nosvinkeln, vilket nu misstänks ligga
bakom olyckorna. Piloter som utbildats på tidigare modeller visste nämligen
inte ens att mjukvaran fanns, och riskerade därför att justera enligt
felmeddelanden tills de tappade kontrollen och planen kraschade, enligt New
York Times rapportering.

Dagen innan den första olyckan med 737 Max 8 från indonesiska Lion Air
försattes samma plan i en oönskad dykning, som avhjälptes av att en pilot som
var ur tjänst och flög som passagerare klev fram i cockpit och manuellt
stängde av den motor som automatiskt justerade ner nosvinkeln, rapporterar
Bloomberg.

De svarta lådorna från förra söndagens krasch i Etiopien undersöks just nu av
franska flygsäkerhetsutredare i Paris, och enligt uppgifter till Reuters har
initiala data och röstinspelningar från cockpit indikerat ett liknande
skeende.

Säkerhetsarbetet kring den nyutvecklade Boeing-modellen, som de senaste
månaderna störtat vid två tillfällen med totalt 346 dödsoffer, har
ifrågasatts efter att det framkommit att USA:s transportdepartement varnats
för ledgången i säkerhetscertifieringen. Boeing fick ta ett mycket stort eget
ansvar och Transportdepartementet ansåg inte att FAA hade gjort tillräckligt
för att Boeing skulle kunna hållas ansvariga.

Utredningen pekade också på att särbehandling av Boeing skapat en negativ
arbetsmiljö för FAA-anställda som upptäckte brister.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7910

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.