Du är här

2017-05-31

Boozt: Nytt antal aktier och röster i Boozt

Boozt AB (publ) ("Boozt") har idag, den 31 maj 2017, tagits upp till
handel vid Nasdaq Stockholm. I samband med noteringen har Boozt
genomfört en kvittningsemission och en nyemission på det sätt som
framgår av Boozts prospekt som offentliggjordes den 17 maj 2017.
Kvittningsemissionen och nyemissionen har idag registrerats hos
Bolagsverket.

Per 31 maj 2017, den sista handelsdagen i månaden, uppgår således
antalet aktier och röster i Boozt till 55 551 901.

För mer information, vänligen kontakta:
Hermann Haraldsson, VD / heha@boozt.com / +45 20 94 03 95
Johan Holmqvist, Kommunikations- & IR-chef / jnh@boozt.com / +46 708
376 677

www.booztab.com
Denna information är sådan information som Boozt AB (publ) är skyldigt
att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande den 31 maj 2017 kl. 17:31
CET.

Om Boozt
Boozt är ett ledande[1], snabbväxande och lönsamt nordiskt
teknikföretag som säljer mode online. Bolaget erbjuder kunder ett
välavvägt och modernt urval av varumärken, relevanta för flertalet
livsstilar, huvudsakligen genom sin onlinebaserade multi-brandbutik
Boozt.com. Bolagets webbutiker har drygt fem miljoner besök i
månaden[2] som en följd av en bekväm shoppingupplevelse med hög
servicenivå (däribland en konsekvent användarupplevelse i både mobila
enheter och datorer), snabba leveranser och enkla returer. Boozt
inriktar sig på nordiska modeföljande konsumenter, huvudsakligen i
åldern 25-54 som värdesätter bekvämlighet i sin kundupplevelse och
vilka tenderar att generera ett högt genomsnittligt ordervärde.

Bolaget driver en ändamålsbyggd och integrerad teknikplattform som
tillåter Bolaget att styra kundupplevelsen och som möjliggör framtida
tillväxt. Hantering och distribution utförs i det automatiserade
hanteringscentret, strategiskt beläget i Ängelholm med en totalyta på
43 500 kvm (77 000 kvm vid full utbyggnad), 130 plockningsrobotar och
kapacitet för över 450 000 platser för lagerhållna produkter, vilket
möjliggör leverans nästa dag till stora delar av Norden.

Boozt har haft en hög tillväxttakt historiskt, främst driven av den
snabba utvecklingen av Boozt.com som ökade nettoomsättningen med en
CAGR på 69 procent under perioden 2014 till 2016, med gradvis
förbättrad lönsamhet. Boozts starka marknadsposition online och dess
konkurrenskraftiga erbjudande har gjort det möjligt för Boozt att
attrahera nya kunder och öka antalet beställningar från återkommande
kunder. Bolaget, som har sitt huvudkontor i Malmö, har bedrivit sin
nuvarande verksamhet sedan 2011 och hade 193 anställda från mer än 25
länder per 31 december 2016.

----------------------------------------------------------------------

[1] Bolagets beräkningar baserat på intäkter inom onlinemarknaden för
kläder i Norden under 2016 för Boozts samtliga konkurrenter från
Euromonitor International (en statistikdatabas), varav
onlineintäkterna för de största aktörerna på onlinemarknaden
(Zalando, H&M, Boozt, Ellos, Nelly, Stylepit och Bestseller) har
analyserats tillsammans med offentligt tillgänglig information såsom
årsredovisningar för 2016, pressmeddelanden samt annan information
tillgänglig på respektive aktörs webbsida.

[2] Bolagsdata; månadsgenomsnitt baserat på bolagsdata för 2016.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/boozt/r/nytt-antal-aktier-och-roster-i-boozt,c...
http://mb.cision.com/Main/15799/2277544/682135.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.