Du är här

2017-05-30

BOOZT: SER STOR TILLVÄXTPOTENTIAL ÄVEN INOM NORDEN - IR (R)

(Tar bort stycket om Boozts multiplar som var baserat på felaktigt antal
aktier. Boozt genomförde en split 1:12 i början av maj)

STOCKHOLM (Direkt) När nätmodehandlaren Boozt går till Stockholmsbörsen är det
med fokus på den nordiska hemmamarknaden där det ännu finns mycket
tillväxtutrymme.

Det säger Boozts ir-chef Johan Holmqvist till Nyhetsbyrån Direkt dagen före
börsnoteringen.

Boozts börsintroduceras med ett teckningsintervall på 54-63 kronor per aktie,
motsvarande ett börsvärde på cirka 3,1-3,5 miljarder kronor. Det kan ställas
i relation till att nettoresultatet var 12,9 miljoner kronor 2016.

Den klart större och redan helt etablerade konkurrenten Zalando handlas på p/e
87 för fjolårsvinsten och 60 för nästa år (Factset-estimat), medan tillväxt-
och lönsamhetsmålen liknar varandra: 25-30 procents försäljningstillväxt och
mer än 6 procents ebit-marginal på 3-5 års sikt för Boozt, och 20-25 procents
lönsam försäljningstillväxt 2017 för Zalando.

"Den nordiska marknaden är inte alls särskilt penetrerad än, där finns massor
kvar att göra", säger Johan Holmqvist.

Boozt har inte gått ut med något om vad man strävar efter att nuvarande
femårshorisont har passerat.

Bland skillnader mellan Boozt och Zalando - där den för utomstående kanske
mest påtagliga är att Boozts omsättning 2016 var 1,4 miljarder kronor mot
Zalandos 3,6 miljarder euro - nämner Johan Holmqvist att Boozt har färre
märken, 500 mot 2.000, men "djupare kollektioner", och att Boozt vill hjälpa
kunden att välja. Han jämför Boozt med NK i Sverige och Magasin du Nord i
Köpenhamn.

Inriktningen på Boozt är vidare, uppger Johan Holmqvist, plagg i något högre
prislägen, vilket ger högre ordervärde per köp - gynnsamt för e-handel med
fri frakt och returer.

"Vi har 7-8 procent av vår omsättning från något billigare varumärken: vi tror
att medium- och premiumvarumärken är en bättre modell när man har fri frakt
och fria returer", säger han.

Bland konsumentfördelar med Boozt nämner Johan Holmqvist "väldigt snabba"
leveranser (max två dagar), tack vare bolagets lager i Ängelholm.

Zalando ska bygga ett lager utanför Stockholm på 30.000 kvadratmeter i år.
Tror du det kullkastar den fördelen med Boozt?

"Nej, det tror jag inte. Har man så många varumärken som de har så har jag
svårt att tro att de kan rymmas på 30.000 kvadratmeter. Det kommer säkert att
påskynda vissa leveranser, men inte i det stora hela."

Noterbart är att domänen Boozt.se ägs för närvarande av
affärsutvecklingskonsulten Helène Smith i skånska Oxie utanför Malmö, där
nätmodehandlaren Boozts huvudkontor ligger. Hon säger till Nyhetsbyrån Direkt
att hon startade sin verksamhet 2009 - samma år som bolaget Boozt AB
registrerades, men ett par år innan namnen lanserades som nätmodehandlare.

Boozt har, säger Helène Smith, hört av sig via en advokat för att få köpa
domänen, men någon affär är åtminstone i nuläget inte nära förestående.

Aktien börjar handlas på onsdagen, och huvudägare inför liksom efter
noteringen är riskkapitalbolaget Sunstone, Verdane, Ecco, Friheden Invest och
Sampension.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.