Du är här

2017-06-07

Byggmax: Byggmax Group uppdaterar strategi och sätter mer ambitiösa finansiella mål - fokus på tillväxt utifrån styrkor

Pressmeddelande 2017-06-07 kl 15:00

Byggmax Group uppdaterade strategi fokuserar på att växa utifrån den
starka lönsamma kärna som finns idag, och ytterligare förbättra den
operationella modellen. Vissa koncept, som Design Your Living och
Byggmax+, avslutas eller pausas och fokus framåt är organisk tillväxt
baserat på existerande styrkor inom butiksexpansion, e-handel, och
sortimentsutveckling. Som en del av denna strategi lanseras två
initiativ nu i sommar: test av ett mindre butiksformat för mindre
orter, och ett koncept för trädgård gjort på Byggmax-sätt - butiker
med drive-in och enkelt att handla, fokuserat sortiment av
kvalitetsprodukter, och marknadens lägsta priser.

I samband med denna strategi har de finansiella målen uppdaterats för
att reflektera en högre ambition: Organisk försäljningstillväxt om
10-15% per år, EBITDA-marginal om 9-10%, och dela ut minst 50% av
nettovinsten.

Byggmax Group har efter en genomlysning under våren uppdaterat den
strategiska inriktningen framåt.

Byggmax Group har idag en attraktiv position i en god marknad, och ett
antal unika styrkor:

· Starkt Byggmax-varumärke, som innehar lågprispositionen
· Unikt butiksformat - med självbetjäning och nära kunderna
· Stark e-handelsposition
· Lägsta kostnaderna i branschen
· Förmåga leverera stadig tillväxt
· Stark kultur av kostnadsmedvetenhet och entreprenörskap

Den framtida strategiska inriktningen baseras på två fundament: en
enkel och effektiv operationell modell, och fokuserad tillväxt
baserad på våra styrkor.

För att skapa en enkel och effektiv operationell modell, kommer
Byggmax Group att:

· Förenkla Byggmax-verksamheten, genom att avsluta och pausa
icke-kärnverksamheter som Design Your Living och Byggmax+, ta ett
nytt angrepssätt i Finland, och byta fokus för e-handel till lönsam
tillväxt

· Transformera Skånska Byggvaror till en modern branschledare inom
"garden living" (uterum, växthus, etc.), baserat på egen-designade
produkter och ett omnikanals-koncept byggt kring inspiration och
lägsta pris

· Tillvarata synergier i koncernen, närhelst möjligt
· Investera i effektivitetsförbättringar, t ex automatisering genom
nya IT-verktyg och system

Byggmax Group kommer leverera fokuserad tillxäxt inom tre huvudsakliga
områden:

· Nya butiker: växa till en identifierad högre potential i nuvarande
marknader (potential uppdaterad till 64% fler butiker än idag), och i
tillägg testa ett mindre Byggmax-format för att lönsamt växa i mindre
orter, ett segment som representerar 20% av marknaden och med låg
Byggmax-närvaro idag. Det mindre formatet kommer lanseras i två nya
butiker i Sverige denna sommar, i Mariannelund (juli) och Kalix
(augusti)

· E-handel: Byggmax har en unik position och möjlighet att vinna inom
e-handel framåt, givet Byggmax starka varumärke, Byggmax starka
lågprisposition och breda online-sortiment, och möjligheten att
använda Byggmax butiksnätverk för att skapa effektivitet i logistik
och en omnikanal-upplevelse för kunderna. Byggmax har som målsättning
att lönsamt växa snabbare än online-marknaden

· Sortimentsutveckling: i tillägg till att kontinuerligt uppgradera
sortimentserbjudandet, har Byggmax tagit fram ett Byggmax-koncept för
trädgårdsprodukter. Konceptet bygger på Byggmax styrkor: butiksformat
med drive-in och enkelt att handla, fokuserat sortiment av
kvalitetsprodukter, och lägsta möjliga priser. Trädgårdskonceptet
kommer testas i två butiker i Sverige denna sommar, i Borlänge (juni)
och Vellinge (juli)

Den uppdaterade strategin och initiativen har potential att förbättra
EBITDA-marginalen med 1%-enhet (till 2019, jämfört med 2016) och öka
den organiska försäljningstillväxten till 10-15% per pår (till 2019,
jämfört med 7.7% genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt
2010-2016).

Byggmax Group har beslutat om nya, mer ambitiösa finansiella mål, som
reflekterar den nya strategin. Målen är:

· Organisk försäljningstillväxt uppgående till 10-15% per år (ändrat
från: " Nettoomsättning ska öka med 15 procent per år över tid
inklusive förvärv")

· EBITDA-marginal uppgående till 9-10% (ändrat från: "EBITDA
marginalen ska vara minst 9 procent per år")

· Dela ut minst 50% av nettovinsten
Presentation av den uppdaterade strategin sker på Byggmax Group
kapitalmarknadsevent, onsdagen 7:e juni kl 17:00. Material kommer
finnas tillgängligt på Byggmax Group hemsida kl 20:00 samma dag.

För information om Byggmax Group kapitalmarknadsevent, vänligen
kontakta:

Annica Ridell, Carnegie
annica.ridell@carnegie.se
Telefon: +46 734 17 92 42

För ytterligare information kontakta:

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group
Tel: 076-119 09 85
E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

Om Byggmax Group

I Byggmax Group ingår Byggmax, Skånska Byggvaror och Buildor.
Koncernen omsatte 5,2 miljarder kronor år 2016 och Byggmax Group är
noterat på Nasdaq sedan 2010.

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 83 butiker i
Sverige, 33 butiker i Norge och 13 i Finland. På hemsidan finns hela
butikssortimentet tillgängligt, samt även ett omfattande
beställningssortiment. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att
vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa
byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat
drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen
och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt
för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax har de
senaste två åren förvärvat Skånska Byggvarorkoncernen samt Buildor
AB. Skånska Byggvaror är ett expansivt distans- och e-handelsföretag
som bl a säljer uterum och växthus. Skånska Byggvaror har verksamhet
i Sverige, Norge och Danmark och har nu även 13 showroombutiker.
Buildor är en snabbväxande e-handelsaktör inom byggvaror, hem och
trädgård.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/byggmax/r/byggmax-group-uppdaterar-strategi-oc...
http://mb.cision.com/Main/109/2283236/684943.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.