Du är här

2018-08-16

CARLSBERG: VARMT VÄDER BIDROG TILL ORGANISK TILLVÄXT

STOCKHOLM (Direkt) Carlsbergs organiska tillväxt för andra kvartalet uppgick
till 5,1 procent, vilket kan ställas mot Inquiry Financials konsensus som låg
på 3,9 procent.

Varmt väder i Skandinavien och Ryssland under kvartalet bidrog till ökningen.
Det gjorde även bolagets program Sail'22, som är en satsning riktat mot att
generera en uthållig försäljningstillväxt.

Vidare har Carlsberg ett pågående effektiviseringsprogram, Funding the
Journey, som nu väntas leverera mer än 2,3 miljarder danska kronor i
resultateffekt. Det är en höjning från cirka 2,3 miljarder danska kronor och
kan också ställas mot det ursprungliga målet om 1,5-2,0 miljarder danska
kronor.

"Baserat på framstegen av Funding the Journey, väntas återinvesteringar i
Sail'22-prioriteterna 2018 uppgå till cirka 500 miljoner danska kronor",
skriver Carlsberg.

Inom Carlsbergs kärnverksamhet öl hade bolaget stark tillväxt inom sin
internationella premieportfölj, enligt rapporten. Carlsbergs största märke,
Tuborg, växte med 8 procent, med stöd av stark tillväxt i Kina och Indien,
medan volymerna inom Carlsberg-märket ökade med 4 procent.

Alkoholfria drycker ökade med 26 procent i Västeuropa, lyfter bolaget fram.

Totalt ökade Carlsberg-gruppens ölvolymer med 3,3 procent organiskt under
första halvåret, med fortsatt volymtillväxt i Asien och förbättrad marknad i
Östeuropa under andra kvartalet. Övriga drycker växte organiskt med 4,1
procent6. Därmed ökade Carlsbergs totala volymer med 3,4 procent organiskt
under första halvåret.

Sett till intäkter var försäljningen inom samtliga geografiska områden bättre
än konsensus, förutom Asien.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.