Du är här

2012-02-01

CDON: Har gjort helt rätt som fokuserat på mode - VD

(SIX) Internethandelsbolaget CDON gav ett styrkebesked när
bolaget släppte sina delårssiffror för det fjärde kvartalet.
Resultatet före skatt fördubblades och landade på 66 miljoner
kronor, och rörelseresultatet samt nettoomsättningen visade på
liknande mönster.
Bolagets vd Paul Fischbein, som innehavt vd-posten sedan
början av november förra året, säger att det alltid finns saker
som man kan bli bättre på, men att man någonstans måste välja
det man ska fokusera på.
CDON är på det stora hela väldigt nöjda med resultatet som
bolaget genererat.
"Det har varit en väldigt bra start, dels för mig att komma
in i gänget och i bolaget, men också med det momentum och den
försäljningstillväxt som vi precis har levererat", säger
Fischbein under en intervju med Nyhetsbyrån SIX.
CDON har gjort en review över hela bolagets strategi, och man
har kommit fram till två stora fokusområden som man både kommer
att investera och satsa mer i. Det ena är affären inom
modesegmentet, framförallt Nelly och Heppo, och det andra
handlar om att bygga vidare på CDON.coms marknadsposition och
etablera det mer som en "shopping mall" snarare än en skivbutik.
"Vi har gjort helt rätt som fokuserat på fashion, där vi
genererat tillväxt. I det tredje kvartalet hade vi en tillväxt
på 40 procent, och går nu ur det fjärde kvartalet med en
tillväxt på 100 procent samtidigt som modesegmentet generellt är
lite haltande på grund av olika makroekonomiska faktorer", säger
Fischbein.
Att CDON:s erbjudande varit så populärt trots en
makroekonomiskt turbulent period tillskriver vd:n flera olika
faktorer, däribland inköp, sortiment och infrastruktur samt att
man varit framgångsrika med att lansera Nelly, framförallt på
nya marknader.
Investeringarna inom modesegmentet fortsätter nu. Gällande
Nelly handlar det om fortsatt geografisk expansion i Europa, men
Nelly ska också tas utanför Europas gränser. Vart man hamnar,
det vill Fischbein inte uppge. Informationen kommer i stället
att komma rullande i takt med det här året.
Ett sämre makroekonomiskt klimat har alltså påverkat CDON
Group positivt, men förutom det har teknikutvecklingen spelat
bolaget i händerna.
"Bredband och betalningslösningar har hela tiden förbättras
till vår fördel. Allt det som händer omkring oss tycker väl vi
nästan bara är positivt", säger Fischbein som skakar av sig
frågan om kunderna försvinner utifall att ekonomin plötsligt
skulle stabilisera sig.
"Vi har en målsättning nu att fortsätta växa snabbare än
e-handeln generellt. Det är vi ganska övertygade om att vi
kommer klara av med den position som vi har i dag", säger han.
Just nu letar CDON Group inte aktivt efter några
förvärvsobjekt, utan bolaget fokuserar på de befintliga
verksamheterna.
"Därmed inte sagt att om det dyker upp något intressant
objekt så tackar vi inte bångstyrigt nej till allt. Vi kommer
att titta på varje möjlighet som dyker upp. Vi har bra kunskap i
huset, bra position där nya bolag skulle kunna få leverage",
säger Fischbein till SIX.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.