Du är här

2017-08-30

CIMCO MARINE: INTE SÅ OROLIG, MEN IRRITERAD - VD

STOCKHOLM (Direkt) Båtmotortillverkaren Cimco Marines vd Cecilia Anderberg
tror inte att det är någon större fara på taket med den packning som läcker
från bolagets ena motors turboaggregat vid hård belastning.

Det säger hon till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen, efter att bolaget
vinstvarnat och aktien är ned cirka 20 procent dagen före det nynoterade
bolagets första publika kvartalsrapport.

"Jag känner mig inte så orolig, det är bara att det är lite irriterande. Det
är bra att det här hände tidigt, men det vore ju bättre om det inte
inträffat", säger hon, och påpekar att det alltid brukar uppstå problem i
tidiga faser av teknikutveckling - själv har hon under många års tid arbetat
med det i olika företag.

Att just det här problemet hotade var däremot inget Cimco Marine kände till
vid börsnoteringen, enligt vad Cecilia Anderberg uppger.

Problemet består i läckage från turboaggregatet i den större,
tvåhundrahästarsversionen, av bolagets dieseldrivna utombordare vid sådan
hård körning som en viss kundkategori står för när deras båtar är tungt
lastade.

Vilken kundkategori det är fråga om går vd:n inte ut med, och hon betonar att
Cimco nu utreder huruvida det är fråga om produktfel eller felaktig
användning.

I händelse av det förstnämnda: vem är er underleverantör av packningar?

"Det vill jag inte gå ut med nu, med tanke på att vi håller på att utreder
orsakerna och jag därför inte vill hänga ut någon."

Sammantaget har Cimco Marine sålt 40-50 motorer sedan bolaget startade, och en
del av dessa är av den större modellen. Hur många, eller hur många som har
drabbats av läckande packning, nämner hon inte.

Kostnaden för att byta packning, säger hon vidare, behöver inte bli särskilt
hög - om det nu är det som behöver göras.

Bolaget gick vid tiden för börsnoteringen ut med att man behövde cirka 100
miljoner kronor. Bara en tredjedel av detta inflöt vid noteringen, och för
närvarande pågår arbete med att få in resten. Det finns några olika, men
vilka de är går Cecilia Anderberg inte ut med.

"Men det ser bra ut, vi är fulla av tillit att vi kommer att lösa det inom ett
par veckor", säger hon och nämner "obligationsvärlden" och "equity" som
exempel på vilka finansieringsalternativ som står till buds.

Cimco Marines största ägare är "The Happy Bunch", som enligt Cecilia Anderberg
är en "trust" som riskkapitalbolaget Camco Private Equity lyft över sina
tillgångar till. Bakom Camco finns engelsmannen Hayden Chittell, som är
styrelseledamot i Cimco Marine.

I pressmeddelandet om tekniska problem nämner Cimco Marine att man står fast
vid sitt mål om att nå en produktionstakt 25 motorer per vecka. Till
Nyhetsbyrån Direkt tillägger Cecilia Anderberg att takten bedöms nås i slutet
av året.
Diagram: Cimco Marine 2017-08-30

Källa: Infront
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.