Du är här

2017-06-08

CLAS OHLSON: ANDELEN EGNA MÄRKESVAROR NU UPPE I 35%

STOCKHOLM (Direkt) Clas Ohlsons försäljning av egna märkesvaror, med en
generellt bättre lönsamhet jämfört med övriga produkter, fortsätter att öka
och andelen har goda förutsättningar för att stiga ytterligare.

Verksamhetsåret 2016/2017 stod egna varumärken enligt Clas Ohlson för hela 35
procent av bolagets totala försäljning. Året innan dess låg andelen på 30
procent.

Ett antal olika lanseringar ger draghjälp åt den stigande andelen egna
märkesvaror. Till exempel lanserades i maj i fjol en ny verktygsserie,
Cocraft Pro Edition, och nu i maj lanserade en egen kollektion av
arbetskläder, Workwear by Clas Ohlson.

"Vi har lanserat vårt nya sortiment för arbetskläder som har gått riktigt bra
och tagit bra fart", säger tillförordnade vd:n Peter Jelkeby till Nyhetsbyrån
Direkt och tillägger att det finns planer på en breddning av sortimentet.

Det känns som att ni hela tiden tar steg som ger er möjlighet att lyfta
andelen egna märkesvaror framöver?

"Det håller jag med om. Vi satsar mer på egen design, både vad gäller
sortimentet i sig och på kompetens och resurser både i Insjön och ute på
inköpskontor för att jobba med de här frågorna. Vi tycker det är viktigt och
det är något vi ser positivt på även om vi också är beroende av att ha kända
varumärken", säger Peter Jelkeby.

Har andelen fortsatt att öka om ett år?

"Ja, då kan den ha blivit större. Vi har en strategi som innebär att vi
stärker upp våra egna varumärken", kommenterar han.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.