Du är här

2017-06-08

Clas Ohlson: Clas Ohlson antar nya hållbarhetsmål

Clas Ohlsons två viktigaste hållbarhetsmål handlar om att företaget
med sitt stora produktutbud ska påverka konsumenten att göra mer
hållbara val samt att de relativa koldioxidutsläppen från
varutransporter ska minska. Vid utgången av verksamhetsåret 2016/17
har målen som var satta till år 2020 redan uppnåtts och därför ökar
nu företaget ambitionsnivån ytterligare.

Gällande sortimentet var Clas Ohlsons målsättning att andelen
produkter för en mer hållbar livsstil skulle uppgå till minst 12
procent av den totala försäljningen år 2020 men efter att redan nu ha
passerat den siffran sätts målet till 25 procent fram till samma år.

- Det är en rejält uppskruvad ambitionsnivå när det gäller produkter
för en mer hållbar livsstil. Vi ser att vi snabbt fått effekt på våra
satsningar på stora hållbara produktkategorier som solcellsbelysning,
LED-ljuskällor och miljömärkta batterier och jobbar nu för att nå en
betydligt högre andel av den totala försäljningen med det hållbara
sortimentet, säger Åsa Portnoff Sundström, hållbarhetschef på Clas
Ohlson.

För Clas Ohlsons varutransporter var målsättningen att minska de
relativa CO2-utsläppen med minst 50 procent under perioden 2007-2020.

- Även här har utvecklingen gått snabbare än vad vi vågat hoppats på
och i samband med att vi sätter nya mål ändrar vi också vad vi mäter
till att tydligare sätta CO2-utsläppen i relation till våra
övergripande mål om tillväxt, säger Åsa Portnoff Sundström.

Det nya målet för Clas Ohlsons koldioxidutsläpp från varutransporter
är att över tid minska CO2-emissioner relativt vår omsättning. Det
innebär att utsläppen CO2 inte ska tillåtas öka relativt sett när
Clas Ohlson ökar sin försäljning och växer med nya butiker, nya
erbjudanden och till nya marknader.

Dessutom införs ett nytt mål inom sjötransporter som innebär att
fyllnadsgraden i våra godscontainrar från Asien ska öka från 80
procent idag till 85 procent 2020.

Läs mer om Clas Ohlsons hållbarhetsarbete på
hallbarheten.clasohlson.se (http://om.clasohlson.com/hallbarhet/).

För mer information kontakta:
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649
13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna.
Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens
praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel.
Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem
produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är
noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om cirka 8 miljarder
kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på
www.clasohlson.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/clas-ohlson/r/clas-ohlson-antar-nya-hallbarhet...
http://mb.cision.com/Main/1116/2283266/685231.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.