Du är här

2018-03-14

Clas Ohlson: Clas Ohlson niomånadersrapport 2017/18

Tredje kvartalet

· Försäljningen ökade med 2 % till 2 746 Mkr (2 695), en ökning om 4
% i lokala valutor

· Rörelseresultatet uppgick till 349 Mkr (390)
· Vinst efter skatt uppgick till 270 Mkr (305)
· Vinst per aktie uppgick till 4,28 kr (4,84)
· Butiksbeståndet utökades med 1 butik netto
· Avtal om ett strategiskt samarbete tecknades med MatHem i Sverige
AB

· Franchise-samarbetet med SYH Retail avslutades
Nio månader

· Försäljningen ökade med 2 % till 6 528 Mkr (6 415), en ökning om 3
% i lokala valutor

· Rörelseresultatet uppgick till 574 Mkr (592)
· Vinst efter skatt uppgick till 444 Mkr (459)
· Vinst per aktie uppgick till 7,02 kr (7,28)
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 772 Mkr
(763)

Händelser efter rapportperiodens slut

· Försäljningen i februari ökade med 2 % till 518 Mkr (511), en
ökning om 3 % i lokala valutor

· Butiksbeståndet utökades med 1 butik netto
· I mars inledde vi vårt 100-års firande i alla våra
försäljningskanaler på alla våra marknader

Räkenskapsåret 2017/18 utgörs av perioden 1 maj 2017 till 30 april
2018.

Kommentar från VD
Ett kvartal med fortsatt ökad försäljning i den viktiga julhandeln

Vår försäljning uppgick till 2 746 miljoner kronor i det tredje och
största kvartalet vilket är en ökning om 2 procent jämfört med
föregående år. Under perioden har vi initierat ett antal initiativ
för att möta utvecklingen på marknaden och stärka vårt kunderbjudande
på både kort och längre sikt.

De förändringar som pågår på marknaden innebär stora möjligheter för
Clas Ohlson, både i det korta perspektivet och på lång sikt. Med
utgångspunkt i vår starka position och vårt starka varumärke arbetar
vi för att utveckla kunderbjudandet, kundmötet och våra
försäljningskanaler.

En stabil försäljningsutveckling i kvartalet

I det kortsiktiga perspektivet kan vi konstatera att julförsäljningen
var den bästa någonsin, med fler och bättre erbjudanden till våra
kunder än tidigare år. Det för oss viktiga tredje kvartalet var
försäljningsmässigt stabilt med en tillväxt om 4 procent i lokala
valutor och en försäljningsökning i jämförbara enheter om 1 procent.
Försäljningen online utvecklades väl på samtliga marknader, särskilt
i Storbritannien.

Vi har under perioden investerat mer i marknadsföring och marginal för
att driva försäljning, vilket har påverkat resultatet negativt
jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 349 Mkr i
tredje kvartalet.

Vi redovisar idag också februariförsäljningen och kan konstatera en
fortsatt stabil försäljning om 518 Mkr, en ökning om 3 procent i
lokal valuta mot föregående år.

Fortsatta steg på vägen mot ett starkare erbjudande

För att stärka vårt erbjudande framåt har vi under perioden initierat
ett antal nya initiativ. I Norge har vi lanserat Click & Collect via
hela vårt norska butiksnätverk. I Sverige har vi inlett ett samarbete
med Telenor i utvalda butiker för att bredda kunderbjudandet.

Vi har också arbetat intensivt med MatHem för att utforma det
gemensamma erbjudandet. Med MatHems digitala plattform som komplement
kan vi komma närmare våra kunder med ett erbjudande med leverans hem
till dörren och nå nya kundgrupper. Vi räknar med att kunna ta emot
den första kundordern redan om några veckor.

Alldeles nu i dagarna inledde vi firandet av vårt 100 års jubileum.
Som kund kommer du under 2018 att få ta del av en lång rad riktigt
bra erbjudanden och överraskningar i våra butiker och i vår
e-handelskanal. Mer än så avslöjar jag inte idag.

Plan för framtida tillväxt

I det längre perspektivet arbetar vi med att utforma Clas Ohlsons plan
för framtida tillväxt. Den kommer, som tidigare kommunicerats, att
presenteras vid en kapitalmarknadsdag den 3 maj i Stockholm.

Lotta Lyrå, vd och koncernchef Clas Ohlson AB

Analytiker- och medieträff

Kvartalsrapporten presenteras onsdagen den 14 mars klockan 08:30 via
telefonkonferens eller audiosändning. Presentationen kan också följas
via about.clasohlson.com/201718-q3.

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649
13

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 mars 2018 klockan
07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna.
När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem
marknader, med drygt 4 800 medarbetare och med en omsättning om cirka
8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket
har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år:
att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra
sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till
attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com
(http://www.clasohlson100.com/) eller om var vi står idag på
about.clasohlson.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/clas-ohlson/r/clas-ohlson-niomanadersrapport-2...
http://mb.cision.com/Main/1116/2471492/805109.pdf
http://mb.cision.com/Public/1116/2471492/a6796022c61896e1.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.