Du är här

2012-12-12

Clas Ohlson: Ökar mkn-föring i UK men minskar i koncernen - VD

(SIX) Clas Ohlsons vd Klas Balkow säger vid dagens
rapportpresentation att bolaget är nöjd med målet om att en
andel om 25-30 procent av försäljningen utgörs av egna märken.
Andelen har ökat på sistone, vilket höjer marginalerna men
samtidigt minskar den totala försäljningen, tillägger han.

Kostnader för marknadsföring ska minskas överlag, men
samtidigt ska marknadsföringen öka i Storbritannien. Balkow
uppger att vissa resurser ska omflyttas till Storbritannien, men
ökningen där innebär fortfarande att kostnaderna minskar sett
till hela koncernen. Genomsnittlig tid för kontrakten på butiker
i Stobritannien är 10 år.

Konkurrenten Jula har nyligen gått in på den polska
marknaden, något som Balkow får frågan om det kan bli aktuellt
för Clas Ohlson. "Vi valde Storbritannien för en tid sedan. Det
innebär inte att vi har exkluderat andra länder, men det är en
fråga om tid. Vi tittar på vissa länder... Det betyder inte att
vi inte kommer gå in i Polen så småningom", svarar han.

Han vill däremot inte kommentera vad kostnaderna skulle bli
för en exit i Storbritannien. "Vi tänker inte på det sättet".

Arvid Raa, +46 31 350 64 78
arvid.raa@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.