Du är här

2017-05-23

Clas Ohlson: Vinnaren i Clas Ohlson Product Innovation Challenge utsedd!

Clas Ohlson Product Innovation Challenge är nu avgjord och det
vinnande bidraget är Altered:Nozzle, munstycket till vattenkranen som
minskar åtgången av vatten med upp till 98 %. Den vinnande produkten
kommer att lanseras runt midsommar och kommer att finnas tillgänglig
på Clas Ohlsons alla marknader och i alla säljkanaler.

Alltför ofta lämnar vi kranen öppen medan vi gör våra vardagliga
rutiner som att borsta tänderna, diska, tvätta händerna, laga mat -
som om det fanns obegränsat med rent vatten. Vinnaren av Clas Ohlson
Product Innovation Challenge är ny typ av munstycke som du monterar
direkt på din befintliga kran och som minskar förbrukningen av vatten
med upp till hela 98 %. Med bibehållen funktionalitet. Produkten
heter Altered:Nozzle.

- De flesta av oss tar tillgången till vatten för givet. Men över 1,5
miljard människor på vår jord har idag brist på vatten, och det är en
siffra som förväntas öka till 40 % av jordens befolkning år 2020. Vi
ser det till och med i Sverige idag, till exempel på Gotland.
Altered:Nozzle är vår lilla lösning på ett stort och växande globalt
problem, säger Johan Nihlén, en av grundarna och vd på Altered.

- När du använder en vanlig vattenkran strömmar vatten ut och det
mesta passerar bara förbi dina händer eller studsar på dina
tallrikar. Varje dag rinner miljarder liter färskvatten rakt ner i
avloppet. Genom att finfördela vattnet ökar vattnets yta och gör det
möjligt för dig att komma i kontakt med varje enskild droppe vatten
som kommer ut ur din kran. Det innebär att du kan tvätta händerna,
borsta tänderna, rengöra dina grönsaker och diska med endast
bråkdelen av den vattenförbrukning en vanlig kran kräver, säger
Johan.

Munstycket kommer med adaptrar som gör att det passar på alla de
vanligaste kranstorlekarna.

- Genom de produkter vi säljer och den kunskap vi förmedlar kan vi
ändra attityder och beteenden hos våra kunder. Med Altered:Nozzle kan
vi hjälpa våra kunder att spara vatten, spara energi och spara
pengar, säger Eva Berg, sortimentschef Clas Ohlson.

Clas Ohlson Product Innovation Challenge ska hjälpa Clas Ohlson att
hitta helt nya innovativa produkter som kan hjälpa kunder att leva
mer hållbart och är en del av Clas Ohlsons hållbarhetsarbete Härifrån
till hållbarheten.

För mer information kontakta:
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649
13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna.
Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens
praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel.
Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem
produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är
noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om cirka 8 miljarder
kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på
www.clasohlson.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/clas-ohlson/r/vinnaren-i-clas-ohlson-product-i...
http://mb.cision.com/Main/1116/2271536/678447.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.