Du är här

2018-07-13

CLOETTA: LÅGSOCKERPRODUKTER NÅR ÄVEN HELT NYA KUNDER - VD

STOCKHOLM (Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloettas erfarenheter från
Nederländerna gör att bolaget inför höstens lansering av lågsockerprodukter i
Norden räknar med att nå både helt nya konsumenter och även befintliga
konsumenter av bolagets produkter.

Det uppgav Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid rapportpresentationen på
en analytikerfråga om huruvida bolaget räknar med att bara sälja de nya
lågsockerprodukterna till befintliga kunder som byter, eller om även helt nya
kunder kan nås.

"I Nederländerna har vi sett både nya kunder och kunder som byter", sade Henri
de Sauvage-Nolting och nämnde siffran 50/50.

"Därför är det intressant", framhöll han.

Cloettas försäljning i Norge tyngdes i kvartalet av den införda sockerskatten.
Debatten kring sockrets hälsovådliga effekter har fått bolagets kunder att
inte vilja marknadsföra godis i lika hög grad som innan.

"Det är viktigt att vi har den här typen av erbjudanden (lågsockererbjudanden)
i vår portfölj", betonade Cloetta-chefen.

När det gäller marknadsföring har Cloetta i år flyttat en del
marknadsföringsutgifter från det andra kvartalet till det tredje kvartalet. I
linje med vad bolaget har sagt tidigare förväntas marknadsföringsutgifterna
för helåret öka något.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.