Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-14

CONCENTRIC: INGA ANDRA KONTRAKT I FAROZONEN - VD

STOCKHOLM (Direkt) Att Concentric har förlorat ett viktigt kundavtal som
beräknas kosta bolaget 10 procent av omsättningen nästa år är ett resultat av
en stark efterfrågan och en trend bland de stora fordonstillverkarna att
skaffa sig fler underleverantörer.

Något frågetecken kring Concentrics pumpteknik finns inte och inga andra
kontrakt är för närvarande i farozonen.

Det säger vd David Woolley till Nyhetsbyrån Direkt.

"Den ökade efterfrågan de senaste 12-15 månaderna har lett till ansträngda
leveranskedjor och i flera fall till produktionsstopp hos vissa tillverkare.
Concentric har alltid levt upp till sina åtaganden, men de stora tillverkarna
vill minska risken i leveranskedjorna och ha flera leverantörer", säger han.

Concentric meddelade på torsdagskvällen att bolaget förlorat ett kundavtal med
en global kund, vilket väntas leda till en försäljningsminskning om cirka 10
procent 2019.

Diskussionerna med den stora kunden, vars namn inte nämns, har pågått i flera
månader och bolaget varnade i halvårsrapporten för att utfallet skulle kunna
bli negativt.

"Kunden fick attraktiva erbjudanden från andra håll och frågade oss om vi var
villiga att sänka våra priser till samma nivå. Vi svarade nej. Visst är vi
beredda att förhandla, men vi levererar en premiumprodukt och kan inte sälja
den med stora rabatter", säger David Woolley, som antar att konkurrenternas
aggressiva prissättning hänger samman med deras vilja att komma in på en
viktig kund.

Någon kritik mot Concentrics produkter eller service har inte förekommit,
säger vd:n, som betonar att kundförhållandet består, om än på färre
plattformar än tidigare.

Trenden mot fler underleverantörer, "dual sourcing", innebär inte bara
nackdelar för Concentric.

"Vi har även vunnit kontrakt på annat håll från kunder som vill ha flera
motparter, men inte i tillräckligt hög grad för att kompensera för den här
förlusten", säger David Woolley.

Några signaler om att andra kunder av betydelse skulle vara inne på samma
linje som den aktuella kunden har bolaget inte fått.

"I så fall skulle vi ha gått ut med det."

Några konsekvenser för bolagets strategi eller R&D-utveckling får det
förlorade kontraktet inte. Marknadens tendens att gå mot ökad elektrifiering
av fordonsflottorna har redan lett till en satsning på e-pumpar, vilket bland
annat lett till en order från ZF Friedrichshausen för dess Cetrax-system.

"Vi är mycket nöjda med vårt globala 'footprint' och vår teknik. Vi är
givetvis besvikna över förlorade volymer, men vår strategi påverkas inte",
säger han.

I kronor och ören innebär det förlorade kundavtalet alltså en rejäl smäll på
översta raden i resultaträkningen, men lönsamhetsmässigt ser det bättre ut,
menar vd:n.

"För de plattformar vi förlorar har vi höjt priserna för resterande del av
kontraktstiden. Under återstoden av året kommer vi därför att se att
försäljning och lönsamhet ökar. Eftersom vi har en väldigt god
kostnadskontroll blir effekten på lönsamheten betydande."

Enligt morgonens pressmeddelande väntas en positiv engångseffekt på resultatet
under det fjärde kvartalet.

Concentric passar också på att flagga för en stark marknad generellt.

"Vi ser en mycket stark efterfrågemiljö och under det första halvåret tog vi
rörelsemarginalen över 20 procent. God efterfrågan och vårt business
excellence-program gör att vi nu väntar oss en marginal om 22 procent för
helåret 2018 - exklusive de tillfälliga prishöjningarna", säger Concentrics
vd.

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.