Du är här

2018-08-16

ContextVision AB : ContextVision visade ett stabilt Q2 och god utveckling mot en ny marknad

STOCKHOLM - 16 augusti, 2018 -ContextVision, världsledande leverantör av
mjukvaror för medicinsk bildbehandling och specialister inom artificiell
intelligens, har släppt sin Q2 rapport för 2018. Den visar en stabil
försäljning och god fortsatt utveckling mot bolagets nya marknad, digital
patologi. Q2 försäljningen uppgick till 21,9 MSEK, jämfört med 22,7 MSEK
under motsvarade period förra året. Fortsatt expansion av FoU programmet och
pre-marketing aktiviteter ledde till ett lägre resultat (-1,2 MSEK) än förra
året, vilket är helt i linje med den långsiktiga strategin.
" Under detta kvartal har vi tagit viktiga steg mot en första produkt inom
digital patologi och samtidigt utökat våra partnerskap för att få tillgång
till unika data till en bredare produktportfölj", säger Anita Tollstadius,VD.
" Det ger oss möjligheter att ta en tidig position på den digitala
patologimarknaden med produkter baserade på AI teknologi."

En tidig produktprototyp för prostatacancer installerad
I juni genomförde ContextVision en extern installation av en tidig prototyp av
den kommande produkten INIFY(TM) Prostate, ett beslutsstöd inom digital
patologi. Produkten har potential att underlätta och påskynda
prostatacancerdiagnostik baserat på digitala H&E färgade biopsier betydligt.
Installationen gjordes fullt ut med sjukhusets Laboratory Information System
(LIS) vid patologiavdelningen på Ospedale Cannizzaro i Catania, Italy. Detta
helt digitaliserade laboratorium kommer att utgöra ett testcenter för att ge
återkoppling till projektet och säkerställa att produkten fungerar smidigt i
arbetsflödet.
" En nära dialog med den här mycket kompetenta och erfarna gruppen kommer att
bidra till att vi kan optimera produktens egenskaper. Det är en viktig
milstolpe och breddningen av vårt nätverk under andra kvartalet kommer utan
tvekan att bidra till att vi kan ta en position på marknaden," säger
Tollstadius.

Många olika möjligheter att bredda produktportföljen
Under andra kvartalet beviljades ContextVision ett bidrag för ett samarbete
kring ett forskningsprojekt inom lungcancer och etablerade ett nytt samarbete
med en forskningsgrupp i Sverige inom tjocktarmscancer. Den initiala delen av
den forskningen kommer att fokusera på metastaser i lymfnoderna och
klassificering av polyper i tarmen. Båda dessa samarbeten ger tillgång till
unika, väldokumenterade patientdata som artificiell intelligens och deep
learning teknologi kan appliceras på.
" Tack vare våra externa aktiviteter och nätverkande har vi börjat
uppmärksammas
som en aktör med hög kompetens inom artificiell intelligens för digital
patologi. Vi har prioriterat dessa aktiviteter under detta kvartal och därmed
skjutit fram den formella lanseringen till nästa år, eftersom vi bedömer att
nätverkande och partnerskap kommer att gagna vår utveckling totalt sett,"
säger Tollstadius.

Positiv respons på pre-lansering
Produktkonceptet för den första produkten inom digital patologi, ett
beslutsstöd för prostatacancer, lanserades vid European Congress on Digital
Pathology (ECPD) i Helsingfors i juni, där ContextVision ställde ut.
Produktkonceptet mottogs väl och skapade stort intresse bland deltagarna.
Under kongressen presenterades även ContextVision's unika metod för att skapa
mer objektiva, hög-kvalitativa data. Denna metod, MasterAnnotation(TM), är en
unik, patentsökt metod som kan användas för att träna algoritmer på ett mer
konsekvent och specifikt sätt, vilket är en förutsättning för utveckling av
robusta produkter.

För ytterligare information, vänligen kontakta, Anita Tollstadius, VD
ContextVision AB, på mobil: +46 70 337 30 26 eller besök www.contextvision.se

###

Om ContextVision
ContextVision är ett medicintekniskt mjukvaruföretag som specialiserat sig på
bildanalys och artificiell intelligens. ContextVision är den globala
marknadsledaren inom bildförbättring och är en mjukvarupartner till ledande
tillverkare av bildteknik över hela världen. Dess banbrytande teknik hjälper
läkare att noggrant tolka medicinska bilder, en avgörande grund för bättre
diagnos och behandling.
ContextVision var branschpionjär för mer än 30 år sedan och satsar kraftigt på
FoU för att utveckla nya applikationer av den senaste tekniken inom
artificiell intelligens och för att expandera in i den växande digitala
patologimarknaden. Den första produkten, ett stöd vid diagnos av
prostatacancer, planeras släppas inom en snar framtid.
Företaget är baserat i Sverige, men har även lokal representation i USA,
Ryssland, Japan, Kina och Korea. ContextVision är ett svenskt företag och
aktien är noterad på Oslo Börs (COV). Mer information om verksamheten finns
http://www.contextvision.com

ContextVision - Q2 2018 Financial Report
http://hugin.info/134918/R/2210907/860894.pdf

---------------------------------------
This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: ContextVision AB via Globenewswire

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.