Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-14

Danska hotellportalen Nustay går till börsen för att konkurrera med giganterna

Om man blir medlem i samma klubb som sina största konkurrenter och nämns av
Forbes som ett hot mot exakt dessa så är det dags att satsa på tillväxt.
Det anser i alla fall den danska hotellbokningsportalen Nustay, som ska
noteras på Spotlight Stock Market i mars.

- Vi har planerat för en börsnotering länge, men sedan september har vår
tillväxt i det närmaste exploderat. Så det var nu det skulle göras något,
säger vd Mathias Lundø Nielsen i en intervju med Finwire.

Den 29-åriga serieentreprenören får ofta frågan om hur Nustay särskiljer
sig från Hotels.com eller Booking.com. Det korta svaret är att den danska
sajten är cirka 30 procent billigare än sina konkurrenter i åtta av tio
sökningar, säger han.

Nustay har utvecklat en egen teknologi och plattform och är därför en
självständig Online Travel Agency, OTA, i motsats till de flesta mindre
konkurrenter - som generellt sett hyr in sig på andras plattformar. Enligt
vd:n spelar Nystay därför i en annan liga, då den danska startupen har
friheten att sätta priserna så lågt som man vill.

Förra hösten ingick Nustay ett avtal med Google Hotel Ads, som har hjälpt
till att lyfta tillväxten. Med 8 600 bokningar bara i januari har bolaget
redan en omsättning i nivå med hela fjärde kvartalet 2018.

- Det är inte särskilt många som blir upptagna i Google Hotel Adds. Det är
stora spelare som Booking.com, Hotels.com - och nu Nustay, säger Mathias
Lundø Nielsen från Kiev, där bolagets support och utvecklingsteam sitter.

Det är också här som det i första skedet ska anställas fler personer, men
nästa steg är att rekrytera mer marknadsföringspersonal till kontoret i
Köpenhamn, där ledningen och specialister också sitter.

- Först och främst ska pengarna från noteringen användas till
marknadsföring så att vi kan lyfta omsättningen, säger vd:n.

Bolaget, som under senaste året har blivit omnämnt i en artikel i Forbes
Magazine tillsammans med kanadensiska Hopper som ett potentiellt hot för
spelare som Expedia, har 1,5 miljoner hotell i sin regi, vilket är fler än
Hotels.com men färre än Booking.com.

Inom 12 månader från noteringen förväntar sig bolaget att uppnå en
omsättning på över 4 miljoner danska kronor. Inom två år från noteringen
siktar bolaget på över 10 miljoner kronor i omsättning. Nustay räknar även
med att det fria kassaflödet ska vara positivt i 2019.

- Vi har redan fått in 12 miljoner kronor i nyemissionen, vilket är det
dubbla mot vad vi hade räknat med vid nuvarande tidpunkt, säger Mathias
Lundø Nielsen.

Nustay, som siktar på att ta in totalt 21,3 miljoner danska kronor vid
noteringen, börjar handlas på Spotlight den 22 mars.

Annabella Pultz
Nyhedsbureauet Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.