Du är här

2017-10-09

DETALJHANDEL: IKEA TILL LATINAMERIKA OCH EXTERNA E-HANDELSBOLAG

STOCKHOLM (Direkt) Ikea planerar att etablera sig i Sydamerika och expandera i
Sydostasien "inom de närmaste fem åren", och e-handeln ska ta hjälp av andra
e-handelsbolag.

Det säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, det Hollandsbaserade bolag i
möbelkoncernen som äger Ikeas immateriella rättigheter samt agerar
franchisegivare gentemot främst varuhusbolaget/franchisetagaren Ingka.

"Sydamerika kommer att på sikt bli en viktig tillväxtmarknad", säger Torbjörn
Lööf till Bloomber News och nämner Chile, Colombia, Mexiko och Peru som
troliga länder att börja i.

Brasilien står längre ned på listan eftersom landet är så komplext, även om
det bedöms ha stor potential.

I Sydostasien finns Ikea i Malaysia och Thailand, och man planerar att addera
Vietnam och Filippinerna.

Tidigare i år har Ikea gått in i Indien och Lettland, och befinner sig därmed
i 49 länder med drygt 400 butiker efter 14 nya butiker under 2017. För nästa
år planeras öppning av 22 nya butiker, och därefter blir takten cirka 25
butiker per år.

Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades i augusti 2017, omsatte Ikea
(inklusive franchiseverksamhet och kundtjänster) 38,3 miljarder euro,
motsvarande 365 miljarder kronor (länktill fler siffror).

Försäljningstillväxten var enligt Torbjörn Lööf lägre under sistlidna
räkenskapsår än året dessförinnan, men han väntar sig högre tillväxt -
uppemot 8-9 procent - under de kommande åren.

Den 1 september började Plantagens före detta vd Jon Abrahamsson Ring som vice
vd i Inter Ikea, med ansvar för just konceptet, det vill säga - formulerade
han det i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i somras - det sätt med vilket
möbelkedjan "möter sina kunder".

Innebörden av detta tycks nu ha förtydligats: Financial Times skriver på
måndagen att Ikea planerar att nästa år börja sälja sina produkter via
tredjepartssajter, inledningsvis som ett test.

Torbjörn Lööf kallar detta, tillsammans med de nya slags butiker i stadskärnor
som Ikea har öppnat på sistone, för ett stort strategiskifte som föranletts
av att allt färre möbelköpare tar sig ut till Ikeas varuhus.

"Det här är den största förändringen i hur kunder möter Ikea sedan konceptet
grundades", säger han.

Vilka sajter som är aktuella håller Torbjörn Lööf hemligt, men Financial Times
återger rykten om att det skulle handla om jättar som Amazon och Alibaba.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.