Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-02-23

Detaljhandel: Svensk e-handel ökade 19 % 2015 - Postnord

(SIX) Den svenska e-handelns f?rs?ljning ?kade med 19 procent till
drygt 50 miljarder kronor 2015, enligt Postnords e-handelsbarometer
som sammanst?lls i HUI Research.

E-handelns andel av det totala detaljhandeln ?r nu 6,9 procent. Upp
fr?n 6,1 procent i fjol.

Nedan f?ljer oms?ttning och tillv?xt per kategori, samt tillv?xt
f?r vissa svenska noterade e-handelsbolag. J?mf?relserna haltar en hel
del d? vissa bolagets sortiment kan vara b?de smalare och bredare ?n
de av Postnord definierade kategorierna.

F?ljande saker b?r s?ledes tas i beaktande: Tretti s?ljer bara
vitvaror, vilket ?r betydligt smalare ?n hemelektronik. Dustin s?ljer
datorer och tillbeh?r och g?ller perioden december-november.
Gymgrossisten s?ljer i huvudsak kosttillskott.

Bransch Oms?ttning Tillv?xt Bolag/tillv?xt

Hemelektronik 11 Mdkr +16 % Tretti (Qliro), +13 %
Dustin B2C, -18 %
Kl?der/skor 8,4 Mdkr +12 % Nelly (Qliro), +9 %
B?cker/media 3,6 Mdkr +7 %
Bygghandel 2,8 Mdkr +38 % Byggmax, +63 %
Inredning/m?bler 2 Mdkr +34 %
Sport/fritid 1,8 Mdkr +29 % Sportamore, +47 %
Gymgrossisten (Qliro), +2 %
Barn/leksaker 1,4 Mdkr +34 % Lekmer (Qliro), 0 %
Livsmedel l?splock +55 % Matse Holding, +74 %
Livsmedel middagsl?sning +26 %

Totalt 50 Mdkr +19 % CDON Mktp (Qliro), +54 %

Andreas Johansson, tel +46 31 350 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.