Du är här

2018-08-15

Electrolux: Electrolux investerar i Karma och inleder samarbete mot matsvinn

Electrolux investerar i det svenska startupbolaget Karma, som hjälper
restauranger och matbutiker att minska sitt matavfall genom att sälja
osåld mat till konsumenter. Tillskottet ingår i en bredare
investeringsrunda på 12 miljoner USD tillsammans med andra
investerare. Electrolux och Karma inleder samtidigt ett strategiskt
partnerskap för att utforska gemensamma lösningar för att minska
matsvinn.

Det nya partnerskapet med Karma kommer utforska nya innovativa
lösningar för framtidens mat och hjälpa till att öka arbetet för att
motverka matsvinn. Partnerskapet kommer att kombinera Electrolux
expertis inom vitvaror och livsmedelskonservering med Karmas digitala
plattform och expertis av delningsekonomin.

"Vi är fast beslutna om att driva utvecklingen i positiv riktning och
vi vet att det bästa sättet att göra det är genom att samarbeta med
andra som delar vår ambition. Electrolux utforskar kontinuerligt
lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att leva och
vi är glada över att stötta Karma", säger Jonas Samuelson, VD och
koncernchef på Electrolux.

Att minska matsvinn är ett viktigt mål inom Electrolux
hållbarhetsarbete som syftar till att inspirera till bättre
livsmedelskonsumtion bland konsumenter och yrkesverksamma inom
professionella kök. För mer information om Electrolux
hållbarhetsarbete:
https://www.electroluxgroup.com/en/category/sustainability/

"Matsvinn är ett globalt problem och som en global ledare inom
vitvaror jobbar Electrolux nära Karma för att minska matsvinnet. Vi
är imponerade över Karmas innovativa digitala affärsmodell eftersom
den gynnar både den som säljer och köper livsmedel men framför allt
miljön", säger Marty Carroll, Digital Marknadschef på Electrolux.

Den investeringsrunda på 12 miljoner USD som tillkännages idag leds av
investmentsbolaget Kinnevik. Där ingår även det amerikanska
riskkapitalbolaget Bessemer och andra befintliga investerare i Karma
som det globala riskkapitalbolaget e.ventures.

Om Karma

Karma är en marknadsplats som gör det möjligt för restauranger och
livsmedelsbutiker att minska matsvinn genom att sälja osålt livsmedel
till rabatterade priser direkt till konsumenter genom att livsmedlen
hämtas på plats. Sedan lanseringen i november 2016 har Karma hjälpt
över 1500 restauranger, matbutiker, hotell, kaféer och bagerier att
minska deras matsvinn genom att sälja sitt överskott till 350000
Karma-användare. Karma kommer använda den nya finansieringen för att
fortsätta utveckla sitt sortiment, särskilt inom stormarknader. Man
kommer också expandera till nya marknader, till en början i Europa.
För mer information om Karma: www.karma.life

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65
07.

Electrolux gör livet bättre och mer hållbart för miljontals människor
genom att ständigt utveckla nya sätt att skapa smakupplevelser, ta
hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi är ett ledande
globalt vitvaruföretag som sätter konsumenten i centrum i allt vi
gör. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG, Anova,
Frigidaire, Westinghouse och Zanussi, säljer vi mer än 60 miljoner
produkter till hushåll och professionella användare på fler än 150
marknader varje år. Under 2017 hade Electrolux en omsättning på 122
miljarder kronor och cirka 56 000 anställda. För mer information
besök www.electroluxgroup.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/electrolux/r/electrolux-investerar-i-karma-och...
http://mb.cision.com/Main/1853/2592333/891382.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.