Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-02-24

Electrolux: Electrolux kapitalmarknadsdag 2016

Electrolux VD Jonas Samuelson och andra medlemmar i f?retagsledningen
ger idag p? kapitalmarknadsdagen en l?gesuppdatering av koncernens
strategi, samt en ?verblick av det r?dande marknadsl?get och de
allm?nna f?rv?ntningarna inf?r ?ret.

Electrolux strategi ligger fast och bygger p? fyra fokusomr?den:
l?nsam tillv?xt, innovation, effektiv verksamhet samt
kompetensutveckling och ledarskap. Under dagen ges exempel p? hur
Electrolux skapar uth?llig l?nsamhet genom innovativa produkter som
st?rker konsumentupplevelsen, och genom en effektiv verksamhet d?r
fokus ligger p? kostnader, kvalitet och flexibilitet i
tillverkningen.

En ?vergripande beskrivning av utvecklingen f?r Electrolux
verksamheter kommer att ges. Marknadstrenderna f?r de tv? st?rsta
aff?rsomr?dena, Vitvaror EMEA och Vitvaror Nordamerika, bed?ms vara
fortsatt positiva under 2016. Den tidigare kommunicerade
marknadsprognosen ?r of?r?ndrad: den v?steuropeiska marknaden
f?rv?ntas v?xa med 2-3 procent och den nordamerikanska marknaden med
3-4 procent. En fortsatt svag makroekonomisk utveckling i Brasilien
f?rv?ntas inverka negativt p? marknadsvolymerna och p? Electrolux
verksamhet i regionen. Professionella Produkter forts?tter att
uppvisa en stabil utveckling. ?tg?rder genomf?rs f?r att ?terst?lla
l?nsamheten inom Dammsugare och sm?apparater, samt i Kina.

Andra faktorer som f?rv?ntas p?verka Electrolux under 2016 ?r en
positiv pris/mix-utveckling. Negativa valutaeffekter, framf?rallt i
Brasilien, kommer ocks? fortsatt att kompenseras genom prish?jningar.
Vid nuvarande valutakurser ber?knas de negativa
transaktionseffekterna till cirka 2 miljarder kronor f?r 2016.
Kostnaderna f?r r?material f?rv?ntas forts?tta att visa en
ned?tg?ende trend och den positiva effekten p? resultatet f?r 2016,
j?mf?rt med f?reg?ende ?r, bed?ms till cirka 750 Mkr.
Kostnadsbesparingar ber?knas till cirka 750 miljoner kronor f?r
hel?ret. Satsningarna inom FoU, design och marknadsf?ring forts?tter
f?r att Electrolux ska kunna utveckla de b?sta produkterna p?
marknaden och n? visionen att vara det b?sta vitvaruf?retaget i
v?rlden enligt kunder, medarbetare och aktie?gare.

Ut?ver VD Jonas Samuelson kommer presentationer att h?llas av Tomas
Eliasson, CFO, Jan Brockmann, COO, Dan Arler, chef f?r Vitvaror EMEA,
Ruy Hirschheimer, chef f?r Vitvaror Latinamerika, samt Mark Putt,
chef f?r Australien och Nya Zeeland.

F?r mer information v?nligen kontakta Electrolux pressjour: 08 657 65
07.

Electrolux offentligg?r denna information enligt lagen om
v?rdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella
instrument. Informationen l?mnades f?r offentligg?rande den 24
februari 2016 klockan 08.00 (CET).

Electrolux ?r en av v?rldens ledande tillverkare av hush?llsmaskiner
och professionell k?ks- och tv?ttutrustning. Med konsumentinsikt som
utg?ngspunkt skapar vi, i n?ra samarbete med professionella
anv?ndare, omsorgsfullt designade, innovativa och h?llbara produkter.
Utbudet inkluderar kylsk?p, ugnar, spisar, h?llar, diskmaskiner,
tv?ttmaskiner, dammsugare, luftkonditioneringar och sm?apparater.
Under v?lk?nda varum?rken som Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire
och Electrolux Grand Cuisine s?ljs fler ?n 60 miljoner produkter
?rligen till kunder i ?ver 150 l?nder. Under 2015 hade Electrolux en
oms?ttning p? 124 miljarder kronor och cirka 58 000 anst?llda. F?r
mer information bes?k www.electroluxgroup.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/electrolux/r/electrolux-kapitalmarknadsdag-201...
http://mb.cision.com/Main/1853/9923596/481182.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.