Du är här

2012-10-22

Electrolux: Starkt resultat i en osäker makromiljö enligt vd

(SIX) Electrolux försäljning i jämförbara valutor ökade med
mer än 10 procent under det tredje kvartalet. Av tillväxten har
hälften genererats från förvärv och resterande genom organisk
tillväxt.

Det framgår av vd och koncernchef Keith McLoughlins
kommentarer till resultatet för tredje kvartalet 2012.

Verksamheten i Latinamerika visade en organisk tillväxt på
närmare 25 procent under det tredje kvartalet, delvis driven av
statliga skattesubventioner i Brasilien, vilka förlängts till
slutet av 2012. Efterfrågan på marknaden för vitvaror i
Nordamerika ökade något under det tredje kvartalet och
Electrolux vd förväntar sig att denna trend fortsätter att
förbättras i takt med att husmarknaden gradvis återhämtar sig.

"Vi kommer att dra nytta av denna positiva utveckling och öka
satsningarna på varumärkesbyggande åtgärder för att ytterligare
stärka koncernens position. Under kvartalet visade fem av våra
sex affärsområden en rörelsemarginal i linje med eller över vårt
mål på 6 procent", skriver han.

Endast Vitvaror Europa visade en lägre marginal. Det svaga
resultatet i Europa beror enligt Electrolux vd huvudsakligen på
det minskade konsumentförtroendet som sprider sig i Europa och
som påverkar efterfrågan på vitvaror på många av våra viktiga
marknader såsom Sydeuropa, Norden och Beneluxländerna.

Jonathan Axelsson, tel +46 8 586 163 77
jonathan.axelsson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.