Du är här

2017-10-12

Ellen växer i Sverige och orderläget idag överstiger omsättningen 2016

ger omsättningen 2016

Danderyd, 2017-10-12 10:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Under första halvåret 2017
hade Ellen en låg aktivitetsnivå när det gäller marknadsföringen i Sverige. Det
har påverkat försäljningsutvecklingen inte bara under det första halvåret utan
även under resten av 2017. Nyemissionen i juni, som blev övertecknad med 142
procent, tillförde bolaget 16,5 MSEK (före emissionskostnader). De har nu
delvis investerats i digital marknadsföring i Sverige. Satsningen är helt i
linje med styrelsen strategi och resultatet har inte låtit vänta på sig.

Sedan i maj har ett flertal webbshoppar i Sverige lanserat Ellens produkter.
Under sommaren deltog Ellen i TV-reklamkampanj tillsammans med Apotea.se. Under
hösten har Ellen haft möten med flera av de ledande apoteksaktörerna. Allt
detta har resulterat i att Ellens ordervärde idag från den svenska marknaden är
högre än den totala omsättningen på den svenska marknaden 2016. Ordervärdet
överstiger idag 2016 års omsättning med 14 procent och då återstår det tre och
en halv månads försäljningsarbete innan 2017 är slut. Vi har också fått löften
från flera av de ledande apotekskedjorna om att lansera Ellens produktsortiment
på deras webbshoppar. Vi arbetar nu med förberedelsearbetet för att kunna klara
att våra produkter lanseras på fler webbshoppar före årsskiftet.

Tyvärr har Ellens övriga marknader inte utvecklats lika bra. Det beror delvis
på de problem Ellen hade i våras. Intäkter för det tredje kvartalet uppgick
till 3 165 KSEK vilket är något lägre än motsvarande period föregående år då
omsättningen uppgick till 3 450 KSEK. Den ackumulerade omsättningen till och
med siste september 2017 uppgick till 11,2 MSEK att jämföras med 13,2 MSEK
föregående år.

”Vårt fokus nu under hösten är att öka förutsättningarna för att även Tyskland
ska komma igång med en positiv omsättningsutveckling liksom att stödja våra
distributörer till en positivare försäljningsutveckling. Vi arbetar nu också
hårt med att utveckla vår produktportfölj för att skapa möjligheter för nya
produktlanseringar under 2018”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande
styrelseordförande hos Ellen AB.

Utvecklingen inom Ellen presenteras av styrelsen ordförande Ingrid Atteryd
Heiman på Aktiespararnas kapitalmarknadsdag den 17 oktober kl 13.45 på
Operaterassen i Stockholm.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, styrelsen ordförande på telefon 0705 122505 eller via
epost ia@ellenab.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Ellen AB är
skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr
596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 12 oktober 2017 kl. 10.30.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med
probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Unika produkter i Ellens
produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto
Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk
Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen
innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda
produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet
finns också ett självdiagnostiserande pH-test (pH-Control®), en intim foam och
en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia
som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av
distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank
är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com

Författare Nasdaq Stockholm

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.