Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-10-28

ELUX PRO: USA-MARKNAD TILLBAKA PÅ SAMMA NIVÅ SOM FÖRE PANDEMIN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Återhämtningen på marknaden som startade för sex månader sedan har fortsatt under det tredje kvartalet. I några länder med USA i spetsen är nu marknaden tillbaka på samma nivåer som före pandemin, skriver Electrolux Professionals vd Alberto Zanata i delårsrapporten.

Försäljningen under kvartalet ökade organiskt med 12,8 procent jämfört med föregående år på grund av ökad efterfrågan, särskilt i USA. Även Europa visade enligt bolaget god tillväxt medan Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika "bara hade måttlig tillväxt". Kina fortsatte att ha en stark tillväxt medan Sydostasien har utvecklats svagare, uppger bolaget.

"Orderingången fortsätter att vara stark och vår orderstock är på rekordhög nivå. Försäljningen har inte ökat i samma takt som orderingången, delvis på grund av brist på hantverkare hos våra kunder vilket leder till att deras projekt och renoveringar har försenats", skriver vd:n.

Enligt Electrolux Professionals håller den starka globala efterfrågan på komponenter och containrar i sig.

"Hittills har vi kunnat säkra komponenter, men till en högre kostnad. De högre råvarupriserna i år kunde delvis kompenseras genom prisökningen i juli. Vi har nu säkrat huvuddelen av råvaror för första halvåret 2022 men till en högre kostnad än genomsnittet i år. Därför har vi kommunicerat ytterligare prishöjningar från januari 2022", skriver Alberto Zanata.




Författare Direkt-SE