Du är här

2017-06-09

Emotra siktar på att nå lönsamhet inom två till tre år från lansering av EDOR

Medicinteknikbolaget Emotras vd Claes Holmberg och grundaren Lars-Håkan
Thorell
presenterade bolaget vid en investerarlunch i Göteborg arrangerad av
Sedermera Fondkommission på fredagen.

Emotra utvecklar tekniken EDOR, ElektroDermal OrienteringsReaktivitet, för
att avgöra om en deprimerad patient är självmordsbenägen. Syftet är att
minska antalet självmord genom att med hög precision upptäcka vem som är i
risk bland de deprimerade, de hyporeaktiva.
Slutsatsen är att hyporeaktivitet är en markör för sårbarhet för självmord,
vilket visar att det går att rädda liv när man vilka som behöver
självmordspreventiva åtgärder.

Bolaget rapporterade i mars resultatet av sin europeiska multicenterstudie
EUDOR-A. Studien pågick sedan våren 2014 och resultatet visade att antalet
självmord minskar med användningen av bolagets teknik EDOR, särskilt och
statistiskt signifikant i den hyporeaktiva gruppen. Vid ett konsensusmöte i
Rom i slutet av mars beslutade klinikerna att ställa sig bakom planerna på
att lansera metoden.

Emotra genomför nu en nyemission för att finansiera en kommersiell
lansering av EDOR.
Bolaget kommer vid fullteckning att tillföras 17,5 miljoner kronor före
emissionskostnader. Villkoren i nyemissionen är 5:9, innebärande att nio
befintliga aktier ger rätt att teckna fem nya aktier till teckningskursen
3,30 kronor per aktie. En fulltecknad nyemission bedöms räcka för att
finansiera bolaget under 18 till 20 månader.

"Vi ligger långt framme i förberedelserna inför lansering", säger Claes
Holmberg.

Emotra bedömer att det finns ett årligt globalt behov för åtskilliga
miljoner tester med EDOR. Affärsmodellen bygger på en initial engångsintäkt
för försäljning av varje system på 30 000 till 60 000 kronor och därefter
löpande årliga intäkter om 50 000 till 120 000 kronor per klinik. Det finns
i dagsläget cirka 10 000 specialistkliniker/större psykiatriska
mottagningar i västvärlden som möter och behandlar deprimerade patienter.
Styrelsens mål är att inom tre till fyra år ta en marknadsandel på 20
procent av dessa kliniker. Bolaget räknar med ett täckningsbidrag på
initialt 70 procent som på sikt kan stiga till 85 procent.

"Vi avser inleda marknadsaktiviteterna för EDOR redan under andra/tredje
kvartalet 2017 och har som målsättning att senast två år efter lansering nå
bred marknadsacceptans bland ledande psykiatriska kliniker i västvärlden.
Vi har även som målsättning att inom två till tre år från lansering nå
lönsamhet i bolaget", skriver Claes Holmberg i memorandumet till
nyemissionen.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.