Du är här

2018-07-19

ESSITY: AVSER GENOMFÖRA YTTERLIGARE PRISHÖJNINGAR (NY)

(Tillägg: på flera ställen i texten)

STOCKHOLM (Direkt) Hygienbolaget Essitys underliggande ebita-resultat för det
andra kvartalet kom in i stort sett i linje med analytikernas
snittförväntningar inför rapporten.

De rapporterade resultatmåtten, utan justeringar för engångsposter, översteg
snittprognoserna till följd av väsentligt lägre engångsposter än väntat.

Ökade kostnader för råvaror satte tunga avtryck i resultaträkningen.

"Råvarupriserna har ökat kraftigt. Marknadspriset på massa är cirka 35 procent
högre jämfört med motsvarande period föregående år. Även för de oljebaserade
råvarorna har marknadspriset ökat betydligt", skriver bolaget.

Totalt har högre råvarukostnader påverkat resultatet negativt med 1.144
miljoner kronor, motsvarande 4,0 procentenheter på den justerade
ebita-marginalen.

I motsatt riktning verkar de kostnadsbesparingar som fortsatt "i hög takt" och
under kvartalet uppgick till 355 miljoner kronor.

Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 3.349 miljoner kronor för det
andra kvartalet. Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades i
genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.384 miljoner.

Nettoomsättningen uppgick till 29.721 miljoner kronor mot väntade 29.567 och
den justerade ebita-marginalen landade därmed 11,3 procent. Väntat här var en
marginal om 11,4 procent.

Av de tre affärsområdena levererade Personal Care (personliga hygienprodukter)
och Consumer Tissue (mjukpapper för konsumenter) klart lägre marginaler än
vad analytikerna hade räknat med. För Professional Hygiene (hygienlösningar
för företag) var den justerade rörelsemarginalen dock dubbelt så hög som
väntat.

"De genomförda prishöjningarna inom Consumer Tissue har inte kompenserat för
de högre råvarukostnaderna och därför är intentionen att genomföra
ytterligare prishöjningar", uppger Essity.

Organiskt ökade försäljningen med 2,3 procent under kvartalet, något under
analytikernas snittprognos på 3,4 procent. På tillväxtmarknaderna, som
svarade för 35 procent av bolagets nettoomsättning, ökade den organiska
nettoomsättningen med 4,0 procent och på de mogna marknaderna steg den 1,4
procent.

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.