Du är här

2017-10-18

Essity: Essity och United Nations Foundation sammankallar till Dialog om FN:s Globala Hållbarhetsmål

Ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity sammankallade idag
till det femte årsmötet av UN Foundations dialog om den globala
agendan vid FN:s högkvarter i New York. Mötet sammanför företag,
myndigheter och intresseorganisationer för diskussioner kring hur
FN:s globala mål för hållbar utveckling ska uppnås. Essity medverkar
för andra året i rad i syfte att öka kunskap och insikter om hur
människor världen över kan öka sitt välbefinnande genom hygien och
hälsa.

Den globala dialogen möjliggör diskussion mellan ledande företrädare
från olika branscher om hur offentlig och privat sektor kan arbeta
tillsammans för att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål, som lanserades
under 2015.

I sitt öppningsanförande poängterade Magnus Groth, Essitys vd och
koncernchef, vikten av att företag, myndigheter och
intresseorganisationer samarbetar för att gemensamt bidra till att
FN:s globala hållbarhetsmål uppnås.

- Som ett av världens största hygien- och hälsoföretag är FN:s
hållbarhetsmål mer än ett gott syfte, det skapar även
affärsmöjligheter. UN Foundations dialog skapar värdefulla
möjligheter för oss att dela erfarenheter med andra ledande
företrädare och diskutera hur vi gemensamt kan bidra till att
hållbarhetsmålen uppnås. Genom att sammankoppla vår verksamhet med
sex av hållbarhetsmålen skapas nya innovationer och samarbeten som
leder till förbättringar för människor, miljön, samhället och
företaget. Detta är avgörande för att lösa de globala utmaningar som
hållbarhetsmålen pekar på, säger Magnus Groth, vd och koncernchef,
Essity.

Diskussionerna skedde i fyra separata sidoseminarier där Magnus Groth
ledde samtalet med fokus på Hållbarhetsmål 6: Rent Vatten och
Sanitet.

- Bristfällig hygien och sanitet skapar hinder för hälsa, välmående
och utveckling för miljontals människor. Under flera decennier har
vår kunskap, expertis och engagemang bidragit till ökad hygien- och
hälsostandard världen över. Under förra året utbildade Essity två
miljoner människor om menstruation, pubertet, handhygien,
kontinensvård och föräldraskap. Vi vill verkligen öka kunskapen om
dessa frågor och bryta de tabu som finns, avslutar Magnus Groth.

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, +46 8 788 51 36

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som utvecklar,
tillverkar och säljer produkter och lösningar inom Personal Care
(Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products och Medical
Solutions), Consumer Tissue och Professional Hygiene. Vår vision är
att öka välbefinnande genom ledande lösningar inom hygien och hälsa.
Försäljning sker i cirka 150 länder under många starka varumärken som
de globalt ledande TENA och Tork samt andra varumärken som exempelvis
Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och
Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen
2016 var cirka 101 miljarder kronor (10,7 miljarder euro).
Affärsverksamheten bygger på en hållbar affärsmodell där
värdeskapande för människor och miljö sätts i centrum. Bolaget har
sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm.
Essity ingick tidigare i SCA-koncernen. För mer information, besök
www.essity.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/essity/r/essity-och-united-nations-foundation-...
http://mb.cision.com/Main/15798/2370650/738351.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.