Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-27

EU/JAPAN: TECKNAR INFRASTRUKTURAVTAL LIKT KINAS "NYA SIDENVÄG"

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU har fått med Japan på tåget kring ett
infrastrukturavtal om en koordinerad ansatts för transport, energi och
digitala länkar mellan Europa och Asien. Projektet har tidigare initierats
som ett alternativ till Kinas så kallade "nya sidenvägsprojekt".

På fredagen undertecknades det gigantiska infrastrukturavtalet av
EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och Japans premiärminister
Shinzo Abe under ett konvent i Bryssel.

Avtalet innebär att fondering om 60 miljarder euro avsätts till
utvecklingsprojekt utifrån investeringar från EU, utvecklingsbanker och
privata investerare.

Planen är att ge ett alternativ till det gigantiska infrastrukturprojektet
"Belt and Road Initiative" (BRI), som också kallats "nya sidenvägsprojektet".
Kina har i projektet aviserat de största investeringarna i modern tid för att
koppla ihop landet med bland annat Europa via land- och vattenvägar.

Jean-Claude Juncker fokuserade i ett tal på fredagen på att det nya
EU-projektet möjliggör för länder att gå in i infrastrukturprojekt utan att
gräva ner sig i ett skuldberg finansierat av en enskild stat - Kina.

"Sjövägen till Atlanten och Medelhavet måste vara öppen", konkluderade
EU-chefen.

Det kinesiska projektet har hyllats av mestadels utvecklingsländer i
Centralasien, Sydostasien, Afrika och på Balkan som väntas gynnas ekonomiskt
av de kinesiska investeringarna.

Samtidigt har västerländska intressenter dragit öronen åt sig. EU upprepade på
fredagen farhågan att länder dras in i infrastrukturprojekt de egentligen
inte behöver och blir beroende av Kina med hjälp av förmånliga lån.

Som ett exempel har Internationella valutafonden IMF, vars roll det är att
bland annat främja hållbar ekonomisk tillväxt, dömt ut ett Kinafinansierat
motorvägsprojekt i Balkanlandet Montenegro. IMF menar att kustlandet
Montenegro helt enkelt inte har råd att slutföra bygget, som varit ämnat att
förse hamnlösa grannen Serbien med nödvändiga vattenvägar i Medelhavet.

Dessutom har sidenvägsprojektet kritiserats för de allmänmänskliga
konsekvenserna av den omvälvande planen, som renderat i assimilationsprojekt
för "östkinesifiering" i landet, med stora folkförflyttningar från primärt
hankinesiska områden till inlandet.

En av de primära konfliktytorna mellan västländer och Kina har varit
befolkningen i den för projektet avgörande nordvästkinesiska
Xinjiang-provinsen, som mest utgörs av den muslimska minoriteten uigurer, där
omskolningsläger för ett miljontal människor upprättats.

Sidenvägsprojektet spänner över 60 länder.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.