Du är här

2018-08-08

Eyeonid Group AB: VD brev

Vi har nu kommit drygt halvvägs in på det nya året och jag tänkte ta
tillfället i akt och ge er en inblick i vad som har hänt hittills,
vad som händer i bolaget generellt och hur jag ser på perioden fram
till årsskiftet, men först en liten kort tillbakablick.

Sedan jag kom in i Eyeonid Group (feb 2016) har en sak alltid varit
säkert, området vi är inom kommer växa enormt, frågan är i vilken
takt och när. 2016 handlade till stor del om att förbereda samt ta
bolaget till börsen, fatta beslutet om att erbjuda produkterna "White
label", arbeta utifrån en strategisk plan gällande tekniken
(regulatoriskt samt skalbarhet i plattformen) och sluta ett första
avtal. Samtliga mål som kommunicerades för 2016 uppnåddes. 2017
handlade till stor del om att sätta grunden för det vi förväntar oss
komma skall. Bland annat innefattade det att finna partners som kunde
representera och marknadsföra Eyeonid Groups produkter på marknaden
samt att lansera tillsammans vår produkt tillsammans med kund/Partner
vilket skedde sommaren 2017. Vidare styrkte vi upp bolaget med
viktiga förmågor för att framtidsäkra bolagets erbjudande genom ett
förvärv av Tirsys (EyeOnTEXT) vilket också var starten i byggandet av
vår framtida organisation. Till marknaden kommunicerades ett antal
försäljnings- och expansionsmål, samtliga mål för 2017 uppnåddes.

Nu är vi mitt inne i 2018 och det är nog få som inte håller med om att
vi har spänt bågen ordentligt vad gäller satta målsättningar. Nu
handlar det om att förstå bakgrunden till varför dessa målsättningar
är satta som de är. Under de senaste 12 månaderna har vi sett en
marknad som nu vaknat till liv där potentiella Partners insett att
våra tjänster fyller ett syfte och som passar bra in i deras
paketeringar. Responsen från potentiella Partners har gått från "det
här är intressant, låt oss hålla en fortsatt kontakt" till "det här
är intressant, vi vill gå vidare i processen". Våra utökade
försäljnings- och marknadsaktiviteter i kombination med att vi i
början av året ökade försäljningsavdelningen med ytterligare två
Global Sales Directors har givit goda resultat. Vår "leadspipe" växer
stadigt samtidigt som vi driver mängder av parallella processer
framåt med potentiella Partners. Att avtalen inte skulle komma in i
en jämn takt under året visste vi redan från början då det tar ca
6-18 månader att komma i mål med en Partner, därför förväntar jag mig
en extremt spännande höst och vinter. Jag vill vara noggrann med att
poängtera att målsättningarna är satta för helåret 2018. Om
målsättningarna skulle revideras åt endera håll kommer och skall
detta kommuniceras till marknaden.

Eyeonid Group ska ta en ledarposition inom vårt marknadssegment via
"White label" och nå den största volymen av användare. Tesen är att
på samma sätt som att du har ett antivirus till din dator kommer du
troligtvis ha någon form av Privacy/ID-skydd/monitorering av din och
din familjs digitala identitet. Detta är inte något bara vi tror på
utan vi märker tydligt att även marknaden börjar se samma sak. Jag
får ofta frågan om vad vår övergripande strategi är. Kort sagt är vår
strategi att:

A - Hålla en hög expansiv tillväxtstrategi med fokus på att sluta
mängder av Partneravtal.

B - Arbeta nära våra Partners för att få en god inblick i vad
marknaden efterfrågar.

C - Kontinuerligt utveckla våra tjänster och då främst
EyeOnID-produkten och det nya konceptet "EyeOnID 360° Modules".

D - Löpande utöka vårt erbjudande till våra Partners med nya moduler
för att skapa ytterligare merförsäljning och högre marginaler.

Att bli ledande sker naturligtvis inte över en natt och vårt primära
fokus är Europa även fast vi för dialoger i flera andra kontinenter.
Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon annan aktör på den
europeiska marknaden som har lika stor insikt i statusen vad gäller
företag som är intresserade samt är på väg att erbjuda tjänster inom
vårt marknadssegment. Detta baserar jag på att vi extremt sällan
stöter på några konkurrenter och att vi varit väldigt aktiva ute i
Europa under året.

För att kunna nå uppsatta mål krävs såväl en organisation stor och
strukturerad nog att kunna hantera en mångdubbling av antalet
Partners i flera länder samt en tydlig plan framåt vad gäller
produktutvecklingen. Detta har lett till att vi bland annat satt
samman en ledningsgrupp som ansvarar över olika affärsområden och som
kommer presenteras separat senare under hösten. Styrelsen beslutade
dessutom tidigare i år om att öppna ytterligare ett kontor i Riga,
Lettland. Utöver att vi lättare finner kompentent utvecklingspersonal
i Riga är det också ett steg närmare öst som är en intressant marknad
för oss. Vi är sedan ca en månad tillbaka igång med personal i Riga
och har för avsikt att i takt med att avtalen kommer in kontinuerligt
öka antalet anställda där.

Som tidigare kommunicerats är vi i full gång med att bygga ut vår
produkt EyeOnID. Vårt nya erbjudande till marknaden är idag ett "full
service" erbjudande uppdelat i olika moduler, från proaktiva digitala
moduler så som ID-Monitorering, Personlig riskbedömning och
Lösenordstest till analoga manuella moduler så som Chatt support,
Assistans service och Försäkring. Vi kallar detta "EyeOnID 360°
Modules" och konceptet har mottagits väldigt väl av potentiella
Partners.

I en expansiv fas som Eyeonid Group för närvarande är i är det alltid
en balansgång mellan vilken takt vi skall hålla i vår expansion och
när avtalen kommer in. Jag skall villigt erkänna att det är ett
stresstest tills dess att vi nått en bra volym av Partners, men
samtidigt talar allting för att vi gör rätt och är på rätt väg,
vilket jag förväntar mig kunna summera vid årets slut.

Till sist vill jag passa på att önska er en fortsatt trevlig sommar
och en spännande andra halva av året.

Bästa Hälsningar,
Daniel Söderberg, VD

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/eyeonid-group-ab/r/vd-brev,c2588090
http://mb.cision.com/Main/14860/2588090/888224.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.