Du är här

2018-08-28

FastOut: Halvårsrapport 2018 FastOut Int. AB

VD har ordet

Det känns riktigt bra att vara tillbaka som VD för det bolag som jag
varit med och grundat. Den nya strukturen i FastOut ger oss en större
möjlighet att fatta effektiva beslut för nya marknader. Med tidigare
VD på plats i USA ökar sannolikheten att kunna hitta rätt väg för en
satsning på en marknad som såklart är en av de intressantaste för oss
som techföretag inom VR och drönarfoto.

Personligen är jag fullständigt övertygad om att vi har rätt modell
för verksamheten och att vid rätt uppskalning ser vi också
lönsamheten komma. Samtidigt måste vi fortsätta ambitionen för tre
huvudsakliga områden; enkla digitala köp av FastOuts produkter,
etablering nya huvudmarknader och inte minst nya segment som vid
sidan av vår starka ställning inom fastighetsmäklarbranschen. Turism,
bygg- och anläggning och den kommersiella fastighetssektorn är bara
några exempel där vi kan flytta fram positionerna.

På produktsidan har vi fortsatt utvecklingen av våra befintliga
tjänster för att vässa dem och öka såväl nytta som användarvänlighet
för kunderna. Det gäller till exempel utvecklad hantering av
stillbilder i VR-tourer, bättre möjlighet att skapa egna
landningssidor för 360°-tourer för att kunna exponera budskap och
fortsatt utveckling av enkla köp av tjänster online.

Aktiviteten på den svenska bostadsmarknaden har gjort en tydlig
inbromsning i spåren av nya amorteringsregler. Med många
fastighetsmäklare bland FastOuts kunder gör det att vi inte är
opåverkade. Takten i antalet nytecknade månadsabonnemang minskar
något, även om minskningen också är kopplad till mindre aktivitet
under sommarmånaderna.

Våra abonnemangsintäkter växer därför inte med samma hastighet i
Sverige och det är ännu ett skäl att lägga ytterligare kraft på såväl
geografisk expansion som nya segment. Mer resurser läggs därför i
till exempel Spanien och som nämnts också i USA. FastOuts
återkommande abonnemangsintäkter ligger på omkring 450 000 kronor i
månaden.

Vi har under sommaren fotograferat av stora delar av Los Angeles med
360°-vyer, i ett första steg, för att bygga upp bildbanken för
strategiska områden i USA. Sedan mitten av augusti är vi också
etablerade på plats för att lägga grunden för och utvärdera FastOuts
närvaro i USA. Det arbetet är intensivt och vi ser fram emot att
verkligen ta oss in på världens hetaste marknad för VR och
drönarfoto.

Samtidigt fortsätter vi att öka intäkterna och förbättra resultatet.
Bolagets totala intäkter landade under det första halvåret på 3,9
miljoner kronor, vilket är en kraftfull förbättring jämfört med samma
period förra året, då motsvarande siffra var 2,6 miljoner kronor.
Även på resultatnivå sker fortsatta förbättringar. Förlusten minskade
kraftigt, från 3,8 till 2,1 miljoner kronor under första halvåret,
jämfört med samma period i fjol. Tittar man på det andra kvartalet
enbart är förbättringarna för såväl intäkter som resultat också
kraftiga jämfört med andra kvartalet i fjol.

Sammantaget pekar det mesta åt rätt håll även om vi vill betydligt
mer. Produktmässigt är vi i linje med våra egna högt ställda
förväntningar vilket är en förutsättning för att kunna växla upp
såväl egna säljprocesser som att effektivare aktivera kunder via våra
digitala säljkanaler.

Håkan Lindgren

Verkställande Direktör

FastOut Int. AB

Finansiell översikt

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR FÖRSTA HALVÅRET 2018

Totala intäkter uppgick till 3,9 MSEK (2,6)

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 MSEK (-3,8)

Periodens resultat uppgick till -2,1 MSEK (-3,8)

Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,07)

Siffror inom parentes avser första halvåret 2017.

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR KVARTAL 2 2018

Totala intäkter uppgick till 2,0 MSEK (1,5)

Rörelseresultatet uppgick till -1,0 MSEK (-1,7)

Periodens resultat uppgick till -1,0 MSEK (-1,7)

Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,03)

Siffror inom parentes avser kvartal 2 2017.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2018.01.01 - 2018.06.30)

·
FastOut lanserade i januari en ny global modell för drönarpiloter.

·
I början av februari lanserade FastOut en konsumentprodukt där det
blir möjligt att köpa högupplösta stillbilder från FastOuts bildbank.

·
FastOuts kunder i Spanien kan sedan i april exponera sina VR-tourer på
Schibstedägda bostadssajten Habitaclia. Habitaclia är en av de
ledande bostadssajterna i medelhavsområdet med omkring 5,5 miljoner
besökare varje månad.

·
FastOut lanserade i april tre nya produktsidor för att öka den
digitala försäljningen.

·
FastOuts tidigare VD Alexander Greidinger kommer att leda bolagets
nästa steg med att utvärdera en USA-satsning. Därför lämnade han
posten som VD den 1 juni i år. Storägaren och tidigare VD:n Håkan
Lindgren tar över VD-rollen.

·
FastOut har fått i uppdrag av Åre 2019 AB att leverera 360° drönarvyer
och VR-tour av Åre by och VM-arenan.

För mer information, kontakta:

VD, Håkan Lindgren

Tel: +46 (0)727 29 18 80

E-post: hakan.lindgren@fastout.com

Denna information är sådan information som FastOut Int AB är skyldig
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande
den 28 augusti 2018.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/fastout/r/halvarsrapport-2018-fastout-int--ab,...
http://mb.cision.com/Main/13539/2602122/898459.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.