Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-16

FastOut: Kvartalsrapport 3 2017

VD har ordet

FastOut har klarat flera viktiga och bitvis svåra steg det senaste
året. Men sedan i våras upplever vi en tydligt ökad optimism och
framtidstro i hela bolaget och även hos våra kunder. Detta tack vare
en återigen drönarvänlig lagstiftning i Sverige, en ny och väl
fungerande abonnemangsmodell som vi ser kommer att ta oss snabbare
till stabil lönsamhet samt en starkare digital strategi för global
uppskalning mot såväl drönarpiloter, fotografer som slutkunder.

Den digitala strategin och utvecklingen är högt prioriterade för
FastOut. Arbetet går ut på att öppna upp våra produkter och tjänster
mot kunder, piloter och fotografer via en ny digital
försäljningsmodell som ska hjälpa bolaget att kostnadseffektivt skala
upp snabbare.

Vi ser bland annat en stor potential i att marknadsföra oss mer mot
piloter och fotografer som själva vill använda sig av den avancerade
tekniken vi har byggt för att skapa VR-upplevelser till sina egna
kunder. FastOuts försäljning har hittills främst varit inriktat mot
slutkund där fotografer och piloter varit en nyckel för att skapa
VR-produkterna. Vi kommer inom kort lansera ett nytt abonnemang där
vi blir ett verktyg som ska användas för att hjälpa piloter och
fotografer att hitta nya affärsmöjligheter. Det nya abonnemanget
kommer erbjudas som såväl freemium- som premium, utifrån hur kunderna
vill använda sig av plattformen.

Arbetet kommer att kräva precision, investeringar och ett mått av
tålamod. Vi står inför en enormt spännande framtid då branscherna
kopplade till VR och drönare samtidigt växer kraftigt. För att skala
upp ambitionerna och ta tillvara på möjligheterna som skapats av en
växande marknad och FastOuts position genomför nu bolaget en
företrädesemission på 6,7 miljoner kronor (se separat memorandum).

Den nya abonnemangsmodellen mot slutkund har börjat ge stabil tillväxt
med ett stadigt inflöde av nya kunder. Vi har nu återkommande
abonnemangsintäkter på omkring 350 000 kronor i månaden. Det är en
tillväxt på närmare 300 procent sedan mars månad. Vi upplever
samtidigt att vi bara börjat skrapa på ytan av den potential vi ser.

Även om vi under tredje kvartalet hade en nettotillväxt mot kvartal 2
på cirka 25 procent så ser vi en svag minskning av nettointäkterna
med omkring 3 procent mot samma period förra året. Detta förklaras av
att fokus nu ligger i att bygga upp återkommande intäkter från
abonnemang snarare än som tidigare då vi hade mer intäkter av
engångskaraktär.

Men med det sagt ser vi inga synliga hinder för en offensiv tillväxt
det närmaste året. Vi har produkterna, en växande marknad och en
affärsmodell som gör oss unika - samtidigt rör vi oss närmare en
operativ lönsamhet.

Alexander Greidinger

Verkställande Direktör

FastOut Int. AB

Finansiell översikt

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR KVARTAL 3 2017

Totala intäkter uppgick till 1,9 MSEK (2,1)

Rörelseresultatet uppgick till -1,6 MSEK (-1,4)

Periodens resultat uppgick till -1,6 MSEK (-1,4)

Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,03)

Siffror inom parentes avser kvartal 3 2016.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2017.01.01 - 2017.09.30)

·
Finlands största bostadssajt Etuovi.com gick i januari live med 360°
drönarvyer från FastOut.

·
FastOut meddelade i februari att bolaget expanderar verksamheten till
Portugal med första kunden signerad.

·
FastOut får den 15 februari godkänt från Länsstyrelsen att återuppta
drönarfoto i Stockholms län i enlighet med Kameraövervakningslagen.

·
FastOut får nationellt tillstånd från Länsstyrelsen för att flyga och
fota med drönare i hela Sverige i enlighet med
kameraövervakningslagen.

·
FastOut anställer Magnus Paulsson som ny CTO. Magnus har tidigare haft
rollen som CTO på mediaföretaget Metro.

·
FastOut lanserade i mars en unik VR-produkt för massmarknaden för att
enkelt, billigt och snabbt skapa 360° VR-upplevelser.

·
FastOut anställde i mars Jonas Petrini Jaldeborg som ny
försäljningschef. Han har en lång bakgrund inom försäljning och har
också varit Country Manager för Hästens Sängar.

·
FastOut kontrakterade en första återförsäljare i Indonesiens huvudstad
Jakarta i maj.

·
FastOut kommunicerar samarbete med den japanska elektronikkoncernen
Ricoh. Ricoh levererar bland annat VR-kameran som säljes med FastOut
VR.

·
Joakim Stenberg valdes på årsstämman i maj till ny styrelseledamot i
FastOut Int AB.

·
FastOut tecknade i maj avtal med sina första mäklarkontor i Finland
för produkten FastOut VR.

·
FastOuts kund Hitta.se investerade i juni i access till fördubblat
antal drönarvyer. Det innebär att besökarna på Hitta.se kommer att
kunna ta del av fler än 16 000 olika 360° drönarvyer när projektet är
slutfört.

·
FastOut har i två riktade nyemissioner tagit in dels 1 miljon SEK från
IT-investeraren Jonas Litborn och dels ytterligare 500 000 SEK från
Bridge 140 AB, som investerar i teknikbolag.

·
I juni kom beskedet att från och med 1 augusti 2017 blir det tillåtet
att flyga med kameraförsedda drönare utan att först söka tillstånd
under kameraövervakningslagen, efter ett beslut i riksdagen.
Lagändringen är en seger för den växande drönarbranschen i Sverige.

·
FastOut meddelar i juli att mäklarkunder som använder FastOut nu kan
få sina VR tourer publicerade på Hemnet.

·
Under juli meddelas att flera nya avtal tecknas på Costa Blanca kusten
i Spanien

·
I Augusti släpper bolaget en uppdaterad app mot drönarpiloter

·
Bolaget meddelar i september om en strategisk digital satsning för
snabbare tillväxt

·
Under september uppdaterar FastOut marknaden om sin tillväxt i
återkommande abonnemangsintäkter.

Om FastOut

Drönarbolaget FastOut har som ambition att mappa upp världen med 360°
interaktiva drönarvyer och bli världens största IT-plattform som
kopplar samman lokala professionella drönarpiloter med kunder. Via
den globala självbetjäningsplattformen kan kunder enkelt beställa
drönaruppdrag och få tillgång till databasen med 360° drönarvyer som
kan skräddarsys efter behov. Den unika IT-plattformen gör det möjligt
att bygga effektiva och nyskapande tjänster inom Virtual Reality,
digital kommunikation och marknadsföring.

Mer information om bolaget finns på www.fastout.com

Denna information är sådan information som FastOut Int AB är skyldig
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande
den 16 oktober 2017.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/fastout/r/kvartalsrapport-3-2017,c2368780
http://mb.cision.com/Main/13539/2368780/737077.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.