Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-01

Fidelity Global Consumer Industries steg 7,2 procent i januari, ser positivt på innehavet PVH

Fidelity Global Consumer Industries A-EUR steg 7,2 procent i januari, i
likhet med jämförelseindexet. Det framgår av en månadsrapport.

På plussidan märktes aktieval inom hushållsprodukter och vissa
retailområden, som fonden är överviktad. Även avsaknaden av McDonalds i
portföljen var positivt ur ett avkastningsperspektiv.

Ett innehav som lyfts fram är PVH som steg efter att företaget gjorde en
omvänd vinstvarning för det fjärde kvartalet.

Företaget anses vara väl positionerat för tillväxt, med styrka i den
europeiska Calvin Klein-verksamheten och Tommy Hilfiger i Kina.

Vidare bedöms den diversifierade portföljen av globala varumärken ihop med
balansräkningen tala för aktien.

På minussidan märktes istället Unilever som tyngde, trots att ha
presenterat positiva helårssiffror. Företaget förmedlade svaga
tillväxtutsikter för 2019.

Från förvaltarhåll tror man ändå att företaget bör kunna förbättra sina
marginaler genom pågående kostnadsåtgärder.

Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läsaren av innehållet kan anta att Finwire har erhållit eller kommer att
erhålla betalning för utförandet av finansiella företagstjänster från
bolaget. Ersättningen är på förhand avtalad och är inte beroende av
innehållet.

Författare FWF

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.