Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-19

FLEXION MOBILE: SKA BLI STÖRST PÅ ALTERNATIVA MARKNADEN - VD

STOCKHOLM (Direkt) Marknaden för mobilspel håller på att förändras, dels på
grund av regleringar och dels av att nya aktörer tillkommit vilket förändrar
spelreglerna. Det är drivande faktorer som hjälper Flexion Mobile säger vd
Jens Lauritzson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Vår core-business - in app purchases växer kraftigt, med 371 procent i det
senaste kvartalet och det är det vi kommer att fokusera på framöver" säger
Jens Lauritzson och fortsätter.

"Vi ska bli störst på mobilspel för den alternativa Android-marknaden. Nu är
den värd 2 miljarder dollar men inom två-tre år så kommer den att vara värd 5
miljarder dollar" säger Jens Lauritzson.

Flexion, som listades på First North i början av sommaren, har tagit fram en
distributionsplattform vilken gör det enklare för spelutvecklare att nå hela
mobilspelmarknaden för Android.

"Vår strategi är att det för en spelutvecklare ska vara möjligt att tjäna
minst 10 procent mer om de också lanserar spel utanför Google Play" säger
Jens Lauritzson.

De dominerande aktörerna på app-marknaden för mobilspel utgörs av Apple App
Store och Google Play vilket kan liknas vid ett duopol. De har kontroll över
en spelmarknad som är värd över 60 miljarder dollar.

"Vår plattform riktar in sig på androidspel som kan tjäna mer än en miljon
kronor i månaden. Så för oss gäller det nu att få fler titlar. Just nu har vi
runt en handfull med titlar i den storleksordningen", säger Jens Lauritzson
och fortsätter:

"Kapacitet finns, så vi kan nu lägga till tre stora titlar spel i månaden. Så
nästa år kommer vi att ha betydligt fler ".

Den typ av utvecklare som Flexion vill vända sig till är främst de som ligger
på plats 30 till 100 på Google Plays topp ranking. Dessa har lika stora
kostnader men inte lika stora intäkter som de stora spelutvecklarna som King,
kända för Candy Crush Saga, Niantic som gjort Pokemon Go och Supercell som
utvecklat Clash of Clan.

"Att betala så mycket som 5-20 dollar per användare i USA, blir kännbart för
de mindre utvecklarna. De är därför mer beroende av gratis promotion och
organisk trafik. Det är det som vi erbjuder", säger Jens Lauritzson.

Marknaden inom app-butiker som Google Play är hårt konkurrensutsatta. Det
tvingar utvecklarna att spendera mycket på marknadsföring för att attrahera
användare till sina spel.

"Förutom att spelutvecklarna lägger stora mängder på att marknadsföra sina
spel, ska de dessutom betala 30 procent av intäkterna till Google Play. För
de mindre spelutvecklarna blir det då inte mycket över i vinst" säger Jens
Lauritzson.

Att använda sig av de stora aktörerna Apple och Google kommer inte bli lika
självklart i framtiden. Vissa spelutvecklare har redan börjat att gå direkt
till slutkund, bland annat så har spelutvecklaren Epic Games valt att gå
utanför Google Play med Fornite, som är det största spelet på marknaden just
nu.

"När vi träffade Samsung senast, så var deras avsikt är att börja lansera fler
spel exklusivt i en "Game Launcher", liksom de gjorde med spelet Fortnite.
Alla dessa stora spelare ser över sin distribution av spel och det hjälper
oss att växa" säger Jens Lauritzson och fortsätter:

"I Kina har mobiltillverkarna sedan länge sina egna "app stores". Det är en
naturlig utveckling och det kommer bli så även på andra marknader" säger Jens
Lauritzson och fortsätter:

"Huawei, har den näst största app-butiken i Kina. Xiaomi, en annan stor
mobiltelefonaktör i Kina gör likadant med en egen förinstallerad app-butik.
Nu har man också lanserat sina app-butiker utanför Kina".

För Flexion är den kinesiska marknaden intressant då spelutvecklare där har
blivit allt mer angelägna att nå utanför den inhemska marknaden. Det hänger
ihop med att den kinesiska staten valt att tillsvidare inte tillåta några nya
spel på grund av förändringar i licensieringsprocessen.

"Kina kommer bli en av våra största marknader. Flexion har redan ett spel,
Legacy of Discord, som är ett topp 50-spel från Kina och som utvecklats av
Yoozoo Games, som är listat på Shanghai-börsen och utgör en bra referens"
säger Jens Lauritzson och fortsätter:

"Det är mycket lättare för oss att sälja in ett case nu då vi redan har
kinesiska titlar. Vi har en lång lista på spelutvecklare som vill använda sig
av oss".

.

---------------------------------------
Jan Glevén +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.