Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

FLYG: ETIOPISKT UTTALANDE OM KORREKTA PILOTMANÖVRER IFRÅGASÄTTS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den preliminära haveriutredningen av
flygkraschen i Etiopien, som på torsdagen släpptes av Etiopiens
transportdepartement, har bringat viss klarhet i vad som egentligen hände med
planet som störtade den 10 mars, med 157 dödsoffer som följd.

Men efterföljande uttalanden om piloternas agerande ifrågasätts nu av
flygexperter i flera medier.

Vid rapportpresentationen sade Etiopiens transportminister Dagmawit Moges att
piloterna "följt korrekta säkerhetsrutiner" när planet, en Boeing 737 Max 8,
drabbades av upprepade och ej kommenderade nosdykningar.

En avgörande faktor bakom kraschen verkar dock ha varit att piloterna stängde
av det felande autopilotsystemet, vilket i övrigt var en korrekt manöver, med
nosvinkeln fortsatt pekande nedåt. Att därefter justera upp nosvinkeln
manuellt var en manöver så fysiskt tung att de omöjligt skulle kunna klara av
det, särskilt utifrån faktumet att planets motorer fortsatt hölls i
start/hastighetsläge, vilket är en mycket högre hastighet än normal
marschfart.

"Att lämna gasen i startläge samtidigt som man försöker räta upp nosen är
ingen normal manöver - det är för hög fart för det", sade en anonym
amerikansk pilot till Reuters.

En bidragande faktor bakom de problem piloterna drabbades av och som inte
tidigare har klargjorts är att den kritiserade sensor som utgjort fokus för
haveriutredarna gav felaktiga utslag men inte verkade vara trasig vid start.

Efter tolv sekunder syns en tydlig variation i indata från sensorn, som är
till för att flygplanet ska bibehålla sin lyftkraft med rätt attackvinkel och
därmed öka bärkraften under vingarna genom att tippa ned planets nos i
dykning.

Den aktuella sensorn finns i dubbelt utförande, på var sida om cockpit. Att
den ena av dem angav felaktig hastighet var avgörande för att Boeings
mjukvara, autopilotsystemet MCAS, skulle började uppfatta att planet var på
väg att tappa lyftkraft och därför tippade ned nosen.

De uppseendeväckande datavariationen har väckt frågor och senare på torsdagen
medgav Ethiopian Airlines för CNN att ett främmande objekt träffat sensorn.
Orsaken till att den ena av sensorerna plötsligt började sända felaktiga
utslag kan ha varit en krock med en fågel.

I ljudinspelningarna från cockpit som redogörs för i protokollet hörs hur
flygkaptenen, en 29-åring med över 8.000 flygtimmar, beordrar styrmannen att
hjälpa honom "dra upp" planet tre gånger med fortsatt full kraft i motorn,
samtidigt som styrman rapporterar till kontrolltornet.

Som sista utväg återstartade piloterna det felande autopilotsystemet, som då
återigen sänkte nosen med hela 40 grader i hastigheten 500 knop (926
kilometer i timmen), med en hastighet långt över flygplanets rekommenderade
toppfart, enligt Reuters.

Hastigheten var så hög att negativ G-kraft lämnade passagerarna i planet
viktlösa i kabinen strax innan kraschen.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7910

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.