Du är här

2017-09-01

"Försäljningsmål nås 2018"

wysiwyg_image

Även om H&M:s olika initiativ och investeringar väntas ge en gradvis positiv effekt de kommande åren bedömer bolaget att försäljningsmålet kommer att nås 2018.

Det säger H&M:s vd Karl-Johan Persson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

I början av 2017 ersatte H&M sitt butiksexpansionsmål med målet att öka omsättningen i lokal valuta 10-15 procent per år. Bolaget såg från start positivt på möjligheten att uppnå det nya målet både för 2017 och framåt.

I takt med att året bjudit på en svag försäljningsutveckling har också H&M successivt tonat ner sina möjligheter att nå målet. När det andra kvartalet presenterades, som summerade försäljningsökningen i lokal valuta det första halvåret till +5 procent, var budskapet att det kunde bli tufft att nå målet 2017.

"Man måste vara ödmjuk eftersom vi hittills inte har nått det tillväxtmål vi satte upp 2017. Men även med den vetskapen så tror jag att vi kan nå det 2018, även om det kommer att vara en utmanande marknad", säger Karl-Johan Persson.

Ni trodde ju att ni skulle nå försäljningsmålet även 2017. Varför ska man tro på er den här gången?

"Jag kan förstå om vissa tvivlar eftersom det inte ser ut som att vi kommer att nå det för 2017. Men det finns ingen poäng med att bara slänga ur sig någonting, det skulle vi aldrig göra. Däremot har vi ett väldigt ambitiöst tillväxtmål, 10-15 procent på den här basen är ambitiöst, men vi vill sikta högt. Vi har nått målet de flesta åren, 2016 gjorde vi det inte och det ser inte ut som att vi gör det 2017. En del är kopplat till omvärldsfaktorer, en del är kopplat till saker där vi känner att vi kunde ha gjort bättre. Men om vi levererar på de planer vi har på ett bra sätt, så finns det mycket där som ska leda till förbättringar", säger Karl-Johan Persson.

H&M har talat om en gradvis effekt från de olika pågående initiativen som bland annat omfattar en omni-channelstrategi där onlinehandeln integreras mer med de fysiska butikerna.

"Allting får inte effekt över en natt. Men nu är det en mycket större del av våra investeringar som är kopplade till intäkter och förbättringar för kund, medan mycket tidigare har varit kopplat till att lägga en infrastruktur. För många av initiativen kommer vi se en större effekt ju längre fram vi kommer. Det är fler saker som rullas ut 2019 än 2018. Största tillväxtmotorn nu är H&M-gruppens digitala butik där jag tror att vi kommer växa med över 25 procent per år under många år framöver. När det tar en allt större andel så hjälper det oss ännu mer att nå våra mål, och samma sak gäller för våra nya varumärken som varje år växer fint både i fysiska butiker och online och som står för en allt större del, så det hänger ihop", säger Karl-Johan Persson.

Om ni tror att ni når försäljningsmålet 2018 så borde väl ännu mer tala för att ni lyckas nå samma eller bättre tillväxt under 2019 och 2020?

"Det är så många olika faktorer som spelar in. Men om man bara isolerat tittar på de initiativen vi rullar ut så kommer det ju fler under 2019 än under 2018. Men samtidigt växer basen så det blir mer och mer utmanande att växa med en allt större bas", kommenterar vd:n.

H&M håller även på att ta ett större grepp om hela varuförsörjningskedjan vilket inkluderar en översyn av hela logistikstrukturen, automatisering av lagren, inköpen (vad ska köpas mer i säsong) och artificiell intelligens (AI) som är kopplat till ett förbättrat logistikflöde.

"Med AI kommer vi kunna bli enormt mycket mer träffsäkra i att säkerställa att rätt varor kommer i rätt tid till rätt plats. Hela den AI-investeringen som vi håller på att testa och rulla ut tror vi kommer att ge jättemycket", säger Karl-Johan Persson.

Författare Carl-Henrik Söderberg

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.