Du är här

2018-07-27

G5: SER FORTFARANDE UA 2018 I NIVÅ MED 2017 - FC

STOCKHOLM (Direkt) Även om G5 Entertainments kostnader för användarförvärv i
procent av intäkterna minskade i det andra kvartalet bibehåller
mobilspelsbolaget sin bedömning om att nivån för hela 2018 väntas bli ungefär
som i fjol.

Det säger G5:s finanschef Stefan Wikstrand till Nyhetsbyrån Direkt.

Kostnader för användarförvärv, eller user acquisition (UA) som visar
marknadsföringskostnader i procent av omsättningen, var 24 procent i det
andra kvartalet. Motsvarande period i fjol blev det 26 procent.

Men nedgången är inte representativ för hur hela 2018 väntas bli utan
finanschefen upprepar att fjolårutfallet är en rätt så bra approximation.
Helåret 2017 var kostnader för användarförvärv 28 procent intäkterna.

"Det är troligt att vi hamnar i samma härad", säger han.

G5:s bruttointäkt i snitt per betalande månadsanvändare (MAGRPPU) var 46:20
dollar i kvartalet, vilket var en ökning med 21 procent jämfört med
motsvarande kvartal i fjol.

Är det en procentuell ökning som är rimlig att titta på för att få en idé om
hur helåret blir?

"Generellt ser vi att den siffran ska kunna fortsätta upp, både sett till
marknadstrenden och att vi gör bättre spel. Men att lämna någon prognos är
lite vanskligare", säger Stefan Wikstrand och fortsätter:

"Jag har ingen anledning att se att den ska gå ner, med tanke på de marknader
vi befinner oss på och den trend vi sett. Men om den skulle stanna på 46
dollar resten av året så är det fortfarande en rätt så bra uppgång jämfört
med 2017".

G5:s MAGRPPU landade på ungefär 43 dollar helåret 2017, en uppgång jämfört med
de 38 respektive 34 dollar som var facit för 2016 och 2015.

I fredagens rapport skriver vd Vlad Suglobov:

"Vi kan se att tillväxten för segmentet Hidden Object-spel avtagit något,
kanske på grund av säsongsvariationen".

Hidden Object-spel utgör en klar majoritet i G5:s spelportfölj. Det låter
oroväcknade.

"Det är lite svårt att analysera. Vi är en tung spelare i Hidden Object-genren
totalt sett (G5 har ungefär 50% av marknaden, reds anm), så blir det lite
lugnare för oss blir det också lugnare totalt sett. Ännu så länge ser vi
liknade säsongsmönster som förra året där sommardelen av året var lugnare",
säger Stefan Wikstrand till Direkt.

Är det någon skillnad på det ni ser nu och det ni såg för ett år sedan som
sedan visade sig vara ett säsongsmönster?

"Nej, egentligen inte. Det är fullt rimligt att anta att det är ett
säsongsmönster".

Vad gäller nya spel förväntar sig G5 att släppa två eller tre nya free to
play-spel i företagets huvudgenrer före årets slut, alla utvecklade och
helägda av bolaget. G5 har tre huvudkategorier av spel: Hidden Objects,
Match-3 och Solitairespel typ Mahjong Journey.

"Vi siktar på att lansera ett spel inom varje kategori", kommenterar
finanschefen.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.