Du är här

2017-09-25

Gold Town Games: Gold Town Games redovisar användardata från lanseringen i Skandinavien

Den 16:e september lanserades World Hockey Manager i Skandinavien med
primärt fokus på Sverige. Sedan lanseringen har marknadsaktiviteterna
bestått av köp av användare via Facebook, Instagram och Google Ads. I
Sverige har det också gjorts PR med rikstäckande kvällspress,
TV-reklam i anslutning till SHL premiären samt inspel i framför allt
sociala medier från hockeyprofiler med koppling till World Hockey
Manager.

Totalt har 12 462 användare laddat ner World Hockey Manager, 80
procent av dessa har skett i Sverige. Ungefär 60 procent av
användarna har tillkommit via köp på sociala medier. 40 procent av
användarna har laddat ner spelet organiskt. Genomsnittspriset per
nedladdning, köp och organiska, är ungefär 10 kronor.

- World Hockey Manager har under den första veckan fått uppskattat
antal nedladdningar samt har lärt oss i teamet ett par saker inför
kommande större lanseringar. Överlag är vi mycket nöjda med den
första fasen av den Skandinaviska lanseringen, den insamlade
användardatan men framförallt mottagandet spelet fått, användarnas
omdömen och betygsättningen på Google Play och App Store, säger VD
Pär Hultgren.

Användardata 16-24/9 för Android och iOS
Antal nedladdningar: 12 462 stycken
Genomsnittlig intäkt / nedladdning: 12,50 kronor
Andel användare som genomfört köp: 9,8 procent
On-boarding : 89 procent
Retention dag 1: 44 procent
Retention dag 7: 25 procent
Genomsnittlig tid i applikationen / anv / dag: 45 minuter
Dagliga aktiva användare: 4 000 - 5 000

- Det är över förväntan att spelet efter sju dagar visar goda intäkter
som redan överstiger utgifterna för marknadsföringen. Den upparbetade
användarbasen kommer även framgent att generera intäkter då användare
av managerspel generellt spelar över en längre tid. Vi är samtidigt
ödmjuka inför det faktum att lanseringen skett på hemmaplan och att
framtida lanseringar, inte minst i Nordamerika, kan bli mer
kostsamma. Härnäst fokuserar vi på att suggestivt utöka användarbasen
genom vidare marknadsföring samtidigt som teamet arbetar på att
förbättra och optimera produkten, avslutar Pär Hultgren.

Kort om Gold Town Games Gold Town Games AB (GTG) är ett
spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD
Pär Hultgren, består av en grupp personer med gedigen erfarenhet av
free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i
mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar helt på sportmanagerspel för
de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google).
Bolagets första speltitel, World Hockey Manager (WHM), har släppts i
Sverige, Norge, Danmark, Tjeckien och Finland. Målsättningen är att
skapa ett populärt hockeymanagerspel och därefter återanvända
designmönster och teknisk plattform till fler managerspel inom andra
lag- och arenasporter.

Gold Town Games AB
Storgatan 53
931 30 Skellefteå
+46(0)73-600 50 47
(http://tel+46%280%2973-600%2050%2047/)http://www.goldtowngames.com/
ir@goldtowngames.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/gold-town-games/r/gold-town-games-redovisar-an...
http://mb.cision.com/Main/14421/2353654/727124.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.