Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-03-16

Gold Town Games: Ökad omsättning under februari

Managerspelet World Hockey Manager (WHM) lanserades globalt den 30
november 2017 och i detta pressmeddelande redovisas användardata för
perioden 1 till 28 februari 2018. WHM marknadsförs primärt genom köp
av användare via Facebook, Instagram och Google Ads.

Gold Town Games omsättning uppgick under perioden till ungefär 1,4
miljoner SEK. Trots färre försäljningsdagar under februari ökade
omsättningen för tredje månaden i rad. Ett par dagar med
försäljningsrekord noterades under de Olympiska Vinterspelen.

- Vi är glada över att omsättningen har ökat varje månad sedan den
globala lanseringen och vi har goda förhoppningar om att så kommer
att vara fallet även kommande månader, säger VD Pär Hultgren.

Totalt har ungefär 98 900 iOS- och Androidanvändare installerat WHM
under februari månad. Av dessa är ungefär 44 600 från Nordamerika och
de resterande i huvudsak från Europa, där Sverige och Tyskland med 9
300 respektive 11 600 ligger i topp. I Ryssland har 6 050 användare
installerat spelet. Av de totalt 98 900 installationerna var 21 400
av dem organiska och kostnaden för marknadsföring uppgick till
ungefär 450 000 SEK.

- Både antalet nedladdningar och kostnaden för de nya användarna är
positiva. Vi arbetar vidare med att förbättra spelets retention, inte
minst dag 1 och dag 7 men också längre in i spelet. Vi tror att ett
rikare spel med fler funktioner i spelet så som den utlovade Social
League, som nu går in i ett skede av intern testning, kommer att
bidra till ökad retention. Med de positiva februarisiffrorna som
grund har vi ökat och intensifierat marknadsföringen av WHM under
mars månad, avslutar

Pär Hultgren.
Ungefärlig användardata för perioden 1 till 28 februari 2018, Android
och iOS

Antal nedladdningar: 98 900 stycken

Omsättning under februari: 1 400 000 SEK

Marknadsföringskostnader: 450 000 SEK

Andel av totala antalet användare som genomfört köp: 4,6 procent

On-boarding: 83 procent

Retention dag 1: 33 procent

Retention dag 7: 17 procent

Retention dag 14: 14 procent

Genomsnittlig tid i applikationen per användare per dag: 30 minuter

Dagliga aktiva användare 180201: 25 000 stycken

Dagliga aktiva användare 180228: 33 500 stycken
Presenterad data om andelen användare som genomfört köp liksom dagliga
aktiva användare räknar även in de användares som registrerats före
den 1 februari 2018. De som tar del av siffrorna bör också beakta att
användare som inkommit i början av februari spenderat mer tid i
applikationen än de som registrerat sig i slutet. Siffrorna baseras
på en avrundad växelkurs 8,20 SEK/1 USD.

KORT OM GOLD TOWN GAMES
Gold Town Games AB är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå.
Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av en grupp personer med
gedigen erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande
affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar idag helt på
sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple)
och Android (Google). Bolagets första speltitel, World Hockey Manager
(WHM), lanserades globalt i slutet av 2017. Målsättningen är att
fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet och använda sin
egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom
lag- och arenasporter.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/gold-town-games/r/okad-omsattning-under-februa...
http://mb.cision.com/Main/14421/2473776/806648.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.