Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-01

GOOGLE: TROTS CENSURBRÅK - INTÄKTERNA I KINA STEG 60% I FJOL

STOCKHOLM (Direkt) Alphabetägda Google har ännu inte bestämt sig för om
företaget ska återvända med sin sökmotor till Kina eller inte. Men sökjätten
har oavsett detta stark närvaro i landet. Enligt The Informations källor
ökade intäkterna från Kina i fjol med över 60 procent.

Bakom intäktslyftet stod bland annat en rad kinesiska teknikbolag, som köpte
annonser för visning utanför Kina. Bland storannonsörerna fanns videoappen
Tik Tok och den mobila plånboken Alipay. Enbart bolaget Bytedance, som står
bakom Tik Tok och andra appar, köpte under fjolåret Googleannonser för över
300 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,8 miljarder kronor.

I försök att locka även mindre kinesiska kunder har Google skapat omkring 25
särskilda center i Kina, där potentiella köpare kan se hur deras annonser
skulle se ut i Googles sökmotor, i Gmail och andra Googleplattformar. Behovet
finns eftersom tjänsterna varit blockerade i nästan ett decennium.

Google beslutade 2010 att dra in sin sökmotor i Kina efter att ha fått kritik
för en rad inbyggda spärrar och filter i tjänsten. I augusti i fjol uppgavs
Google överväga att återlansera en censurerad version av sökmotorn, men kort
därefter skrev nättidningen The Intercept att projektet lagts på is efter
interna strider inom Google.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.