Du är här

2017-06-08

HiQ International: HiQ FÖRENKLAR DET KONTANTLÖSA SAMHÄLLET

HiQ fortsätter att profilera sig som en stark aktör inom det
kontantlösa samhället. Tillsammans med Bambora har HiQ utvecklat en
lösning som förenklar för människor att handla kontantlöst på en
global marknad.

Bambora är en svensk betalkoncern med global närvaro som hanterar
transaktioner i 65 länder. HiQ har tillsammans med Bambora utvecklat
ett system som förenklar hanteringen av köp, autentisering,
kreditkontroll och regelefterlevnad vid köp med kreditkort. Den nya
tjänsten möjliggör också en förenkling för turister att få tillbaka
momspengar och liknande skatter.

- Att få göra detta tillsammans med Bambora ligger väl i linje med
HiQ:s mål och ambition att göra det enklare för människor att betala,
inte bara i Sverige, utan även i resten av världen, säger Magnus
Gudéhn, VD på HiQ Stockholm.

Samarbetet med Bambora bottnar i liknande värderingar, där drivkraften
för samtliga inblandande är att förenkla människors liv med hjälp av
teknik.

- Vi jobbar utifrån ett konkret mål men hur vi tar oss dit utvecklas
tillsammans under resans gång. Det bygger på tillit och ett
pragmatiskt tillvägagångssätt. Allt vi gör är en konsekvens av våra
kunders vardag - vi bygger och innoverar utifrån ett konkret
kundbehov, säger Bamboras CTO Daniel Nordholm.

HiQ och Bambora har byggt ett modernt inlösensystem som fungerar på en
global marknad där säkerhet, skalbarhet och flexibilitet är
väsentligt. Bambora hjälper sina kunder att växa och utvecklas
internationellt med enkla betallösningar för butik, på nätet och i
mobilen. En smidig teknisk lösning är helt avgörande för det.

- Tillsammans med HiQ:s team har vi utvecklat denna tjänst på mindre
än halva tiden jämfört med andra liknande initiativ. Normalt tar det
runt 18 månader, vi gjorde det på åtta. Ganska imponerande om jag får
säga det själv, säger Daniel Nordholm.

Cash was king! HiQ är drivande i utvecklingen av smarta digitala
tjänster för det kontantlösa samhället, som går hand i hand med
Sveriges utveckling mot att bli det första kontantfria landet i
världen. Vi har en lång erfarenhet inom finanssektorn som kombinerat
med våra färdigheter inom digitalisering och mobila lösningar gör oss
till en ledande aktör inom området. Utöver samarbetet med Bambora har
HiQ bland annat tillsammans med Bankgirot utvecklat IT-lösningen för
Swish - som ägs av Getswish och är ett samarbete mellan banker i
Sverige - samt tillsammans med Volvofinans utvecklat mobiltjänsten
CarPay. Vi hjälper även finska S-Pankki att förenkla för sina nästan
tre miljoner kunder med hjälp av smidiga tjänsten S-mobiili. Bland
våra övriga kunder inom cashless society finns Collector, Fennia,
Handelsbanken, LähiTapiola, Nordea, OP Pohjolagruppen, S-gruppen,
SEB, Swedbank, Trafikförsäkrings-föreningen och Varma.

För mer information, kontakta gärna:

Magnus Gudéhn, VD för HiQ Stockholm, tfn: 070-420 00 82, e-post:
magnus.gudehn@hiq.se

Erik Ridman, Kommunikationschef, HiQ, tfn: 070-750 80 60, e-post:
erik.ridman@hiq.se

Claes Nyströmer, Head of communications & PR på Bambora, tfn: 070-341
46 49, e-post: claes.nystromer@bambora.com

HiQ skapar en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors
liv med teknik och kommunikation. Vi är en given partner till alla
som vill skapa resultat som gör skillnad i en digitaliserad värld.
HiQ har 1600 specialister och finns i fyra länder. Bolaget grundades
1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information
och inspiration, besök www.hiq.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/hiq-international/r/hiq-forenklar-det-kontantl...
http://mb.cision.com/Main/450/2283027/685566.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.