Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-28

H&M: HISTORISKT SVAGT 1 KV I KORTEN - ANALYTIKER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M:s delårsrapport på fredag väntas bjuda på
klädjättens lägsta rörelsevinst i ett första kvartal på 18 år. Förutom en
rejält utmanande klädmarknad väntas H&M:s lönsamhet pressas av faktorer som
logistikinvesteringar och fortsatt satsning på e-handelserbjudandet.

Bara två månader har passerat sedan H&M sist rapporterade och i skrivande
stund handlas aktien på samma nivå som innan bokslutet 31 januari. Under
tiden har H&M rapporterat en försäljningen för sitt första kvartal
(december-februari) som i stort var i linje med förhandstipsen.

Under perioden har H&M fått såväl höjda som sänkta rekommendationer, men den
kanske mest uppmärksammade analysen stod Morgan Stanley för. Investmentbanken
var en av de första som för flera år sedan bytte fot i H&M till en mer
negativ hållning och i början av mars sänkte Morgan Stanley riktkursen till
75 kronor - den klart lägsta bland de banker och analyshus som följer H&M. I
motsatt ända ligger ABG med riktkursen 200 kronor.

För att hitta ett första kvartal som resultatmässigt var svagare än vad som
ligger i korten inför fredagen får man gå tillbaka till 2001 då
rörelsevinsten blev 500 miljoner kronor efter en försäljning på drygt 8
miljarder. Det första kvartalet 2019 sålde H&M för 51 miljarder kronor och
rörelsevinsten väntas landa på 679 miljoner, enligt Infront Datas
sammanställning av 13 analytikers prognoser.

"Vi förväntar oss ytterligare ett kvartal med dämpad vinst, hämmad av en svag
försäljning, kraftigt sjunkande onlinevinster på grund av fri frakt och fria
returer samt fortsatt höga investeringar i logistik", skriver Carnegie inför
rapporten.

Några punkter inför rapporten enligt de analytikerkommentarer Nyhetsbyrån
Direkt tagit del av.

* H&M har flaggat för att de kapacitetsproblem som påverkade
onlineförsäljningen på bolagets enskilt största marknad Tyskland negativt mot
slutet av 2018 även påverkat årets första kvartal. Problemen späddes på av
det plattformsbyte som genomfördes i Tyskland under januari.

Å andra sidan bör fjolårets genomförda implementering av nya logistiksystem på
marknader som USA, Frankrike, Italien och Belgien nu börja bidra till en
sekventiell förbättring, påpekar Kepler Cheuvreux i en kommentar.

* H&M:s utrullning av H&M Club på allt fler onlinemarknader, där medlemmarna
får fri frakt och fria returer, är en mynt med två sidor. Å ena sidan har H&M
historiskt kritiserats av analytiker som menat att fri frakt och fria returer
är en konkurrensmässig nödvändighet. Å andra sidan, nu när allt fler
H&M-kunder tar del av erbjudandet, varnar många analytiker för konceptets
marginalpressande effekt.

H&M Club har växt till 30 miljoner medlemmar och finns nu på 16
onlinemarknader. Ytterligare sju marknader väntas tillkomma 2019. I samband
med presentationen av bokslutet i januari uppgav vd Karl-Johan Persson att
H&M håller noga koll på konkurrenterna där vissa valt att gå bort från
gratismodellen och i stället börjat att ta betalt igen.

* H&M:s varulagernivå kommer som vanligt bevakas noga av marknaden. Vid
utgången av det fjärde kvartalet utgjorde lagret 17,9 procent av
omsättningen.

"Även om varulagernivån fortfarande är för hög så förbättrades såväl nivån som
sammansättningen från det tredje till det fjärde kvartalet, vilket visar att
bolaget är på rätt väg. Med ett starkare kunderbjudande i kombination med
effektivare inköp och logistik, kommer detta leda till successivt förbättrade
varulagernivåer framöver", skrev H&M i sitt bokslut.

H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och
14 procent 2019-2022.

Rapporten väntas fredagen den 29 mars klockan 8.00 och följs av en
telefonkonferens klockan 9.00.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.